jag

jag

tisdag 31 januari 2012

ARG (en återbilick på en blogg)

För några år sedan skrev jag denna blogg.
Då var jag arg, för att inte säga rasande.
Idag lägger jag ut den därför att det inte längre finns någon Föräldraförening, inga nattvandrare och troligtvis ingen kulturkanal.  De egagerade föräldrarna tog slut, det var ju i mångt och mycket samma människor i alla föreningarna.
Varför är det så här i Odensbacken?

Alla tänker det är inte mitt barn som stökar, det är inte min unge som mobbar eller mobbas i skolan.
Jag vill inte veta hur ungen har det i skolan, för jag orkar inte ta tag i det.
Sanningen är den att vi i 40-50 års åldern är så egocentriska och så inne i vårt eget, att vi glömmer barnen, de får klara sig själva.

Så ARG är tyvärr aktuell idag också.
Därför att våra barn köper hasch, alkohol, cigg och röker vattenpipa när vi inte är med!
Du har ingen aning om vad ditt barn gör när du inte är med. 
Du har heller ingen aning om hur ditt barn har det i skolan här, om nu ditt barn går kvar i den här skolan???
Mina gör det inte!!

ARG en gammal blogg...
 
Det är lika bra jag säger det med en gång, jag är arg.
Du som känner att du inte vill veta varför eller är rädd för att få en känga.
Läs inte idag, jag lovar skriva något trevligt i morgon till er i stället.
 
 
Vi i Östernärkes Föräldraförening utlyste möte i Askers skola igår kväll.
Vi var 4.5 fattiga själar, för en kom lite sent. Heder åt dem som kom. Heder också åt dem som hört av sig och sagt att de inte skulle komma.
Är det så att vi inte behöver en föräldraförening?
Det är kanske lika bra att lägga ner den?
Kanske är skolan här ute så bra att vi inte behövs?
Bra då gör vi det.
 
Ni förstår nästa år står skolan inför de största nerskärningarna i skolans historia.
Det skall sparas 1 MILJARD i skolan 2010 i hela Sverige. Det kommer att drabba ytterskolorna. De kommer kanske inte att finnas kvar. Det kommer att drabba Odenskolan. Det kommer att drabba högstadiet, det är därför 5-6 flyttar in i 7-9 skolan.
Men frågan är RÄCKER DET?????
Vi skiter ju i vilket, eller hur? Men ni förstår det gör inte föräldrarna i stan.
Nästa år är det valår och visst lilla öster Närke har några fattiga väljare, det finns lika många väljare här som i ett par bostadsområden i stan.
Så var skall gubbarna spara?
Vilka hörs inte?
Jo ,VI.
Nästa termin går Erik och Hanna inte på f-6 skolan i Odensbacken.
Så om jag skall göra som alla andra, kan jag säga att jag skiter i om hela f-6 flyttar till Mellösa med Gunilla. Det verkar ju okej för er med barn i Odenskolan.
Kanske hamnar högstadiet i stan också?
Kommunen lämnar delar av vårdcentralen.
Okej, vad kan det innebära?
Jo, att vi inte har någon vårdcentral.
Då försvinner apoteket också.
Helt okej för vi har ju bil, eller hur?
Har alla det?
Nä.
Kanske inte dina föräldrar, mina är döda så mig spelar det ingen roll.
Dessutom är jag flytt bar.
Jag har inget som binder mig till citat av kommunaltjänsteman
Förstår ni inte att Odensbacken är bara en liten vägkorsning längs 52, om skolan försvinner?
Jacobsons försvinner, Adolfssons, Fiket, affären och banken.
Husen blir inget värda. Snart skall vi dessutom betala för elen som går åt på cykel och gångbanor samt villa gator, Jo 2014 kanske det blir så.
 
Vet du hur dina barn har det i skolan?
Inte!
Varför vet du inte det?
Många barn är stökiga i skolan.
Har någon frågat detta barn varför han/hon inte mår bra?
Är det alltid barnets fel att det inte fungerar i skolan?
Jag vet vad jag tycker.
Är det okej att komma hem mordhotad, riven, biten och slagen?
Men det finns barn som gör det på Odenskolan.
Det förekommer i och för sig i hela Sverige men där har jag inga barn
Denna blåsiga vägkorsning slut på citat.Det finns barn som alltid slåss och bråkar.
Jag VET att inga barn gör det med berått mod och elak vilja.
Jag vet att det blir så för att sorgen i bröstet är så stor att man inte vet vart man skall göra av sig.
Är det rätt då att straffa det barnet en gång till?
Jag vet vad jag tycker.
Jag tycker inte uppfostran är svaret på alla problem.
Jag anser att ömhet, kärlek och respekt är svaret på det.
EMPATI från vuxna är inte så dumt det kan faktiskt läka små trasiga barn hjärta.
 
Där du ser en hopplös strulig ungdj
Då ställer jag mig frågan hur kan jag hjälpa detta barn att få förtroende för vuxna igen.
För uppenbarligen är det barnet sårat. Så besviken och ledsen att det inte längre spelar någon roll vad det gör vi ger det bara skit ändå.
Men dina barn angår ju inte mig eller hur?
Fast det tycker jag.
En gång läste jag en dikt av någon stor gubbe
. Där ser jag ett sårat barnhjärta. Ingen människa är en ö hel i sig själv, varje människa är en del av fast landet…….. Låt därför inte höra efter för vem klockan klämtar den klämtar för dig. Ty jag är delaktig i mänsklighetenAlla barn angår oss, de är vår framtid.
Förstör vi dem spolierar vi vår framtid, din och min
Att en mörk kväll någon gång på ålderns höst möta ett litet besviket, behovsstyrt barn i en 100 kg kropp med några polare brukar sluta med döden för åldringen. Du kanske är den åldringen?
Förstår du vad jag säger?
Om du gör det anmäl dig till nattvandrarna, kulturkanalen och föräldraföreningen mm
Man behöver inte vara aktiv i alla föreningar på en gång men i någon, någon gång.
Men jag är med i fotbollen säger du.
Bra .
Ditt barn spelar alltså fotboll 24 timmar om dygnet. Det går inte i skolan och cyklar aldrig ut på samhället. Det kommer heller aldrig att gå på några discon eller privata fester.
Då är det helt okej.
Kanske är ditt barn med i kyrkan vilken det månde vara.
Bra.
Då har ditt barn inga vänner som inte går i kyrkan?
Det går inte i skolan här?
Du lever inte ditt barns liv, du lever ju ditt.
Om några år har du noll koll på var barnet är.
Vill du att jag skall hålla koll åt dig.
Men jag vill inte.
Jag har nog med mina egna.
Varför skall jag göra ditt jobb????
Om ingen vill, då går ju ungarna och tonåringarna vind för våg.
Vad kan hända då?
Bryr du dig eller????

Nä så här i backspegeln så gjorde ingen det.
Och idag röker fler ungar i Odensbacken än de gjort på många år.
Fyllan har också ökat.
Men du och jag vi sitter hemma framför tvn.
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.