jag

jag

lördag 21 januari 2012

Att se saker ur olika synvinklar

Många ser på saker och skeenden från ett håll.

I helgen har jag diskuterat med våra ungdomar här, att man inte kan se på saker och händelser från ett håll.
Jag är inte säker att de förstod mig först, så jag tog en av mina liknelser.
Tänk dig att du åkt till High Chaparral.
Du går fram till västernstaden och tittar på huset.
Detta är vad du ser.
Om jag då frågar dig, vad ser du?
så kommer du säkert svara ett hus, en gata i en stad.
För det är ju det du ser.

Om du och jag då går bakom det här "huset" vad ser du då?
Jo du ser en tom baksida, huset har ingen riktig baksida som hus brukar ha, det är en kuliss. 
Svaret blir då det är en kuliss.

Om vi står på balkongen på huset och tittar ut vad ser vi då?
Vi ser publiken som sitter på en läktare.
På min fråga kommer du att säga, jag ser människor på en läktare men jag vet inte vad de ser.

Om vi byter plats igen och tittar på allt från läktaren och jag ställer samma fråga vad ser du?
kommer du att säga, jag ser en teater scen.
Men du vet egentligen inte om husen är hela eller inte.

Om vi ponerar att det varit 4 olika människor som sett det du sett och fick samma fråga, så skulle alla svara olika.
Ändå har de sett på samma sak.
Vem har då rätt?
Alla.

Men för att förstå det man ser, måste man se det från olika håll.
Annars får man ingen helhets bild.
Alla har rätt men det är bara en del av sanningen.

Indianerna sa nästan samma sak, för att förstå en annan människa måste man gå en mil i hans mockasiner.
Och precis som de som byggde kulissen ville att du skulle tro att det är en stad i västern som du tittar på.
Så kan en människa vilja att du ser på en sak, en situation en annan människa som hon/han ser på det. Då är det deras sanning du ser på. Men det är inte hela sanningen!!!

Var därför kritisk till det andra säger att du skall höra/se för att annars manipulerar de dig att tro på det dom säger. Sanningen är aldrig enkel den har minst två sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.