jag

jag

tisdag 31 januari 2012

Olämpliga äldre bilförare bakom ratten, jag har lösningen!

Det diskuteras just nu om äldre bilförares körande eller inte körade.
Jag tror min man sa att 60 00 bilförare borde få körkortet indraget,   av dem kommer 14 000 få det indraget pga. medicinsk funktionsnedsättning.
Egentligen är det inget stort problem om man handskas med det på rätt sätt, men det kostar pengar.

För x antal år sedan stod jag inför precis detta problem.
Min pappa började bli dement 1996.
Det gick inte att tala med varken honom eller mamma.
Jag talade med doktorn som konstaterade att han nog inte borde köra bil.
Det dröjde flera år innan man gjorde en demenstest som han inte klarade.
Han körde ändå vidare för det fungerade till affären.

Vilken gamling kör bara till affären när hjärnan stannar hemma?
Min pappa åkte till Motala.
Han krockade, vems felet va skall jag låta vara osagt, för den som körde på honom stack som en avlöning.
Det var en hel del konstiga av åkningar och andra tillbud de här åren fram tills vi la körkortet på hatthyllan.

Så blev min mamma sjuk i hjärntumör och då sålde vi bilen.
Pappa var glad och nöjd.
För han kände sig tvingad att köra av mamma som ville ut och åka.

Om samhället skulle gå in och styra detta skulle det kunna göras ganska smidigt.
Tänk att man den dagen det är dags får ett färd tjänstkort istället för sitt körkort.
Inga begränsningar på åkandet men man får betala en summa motsvarande vad det kostar att skatta och försäkra sin bil varje år, med tanke på att vi alla har olika bilar får det bli ett genomsnittligt pris.

Inga begränsningar på riks färdtjänst men då får man betala halva resan eller kanske åka för halvbiljett på tåget?
Kanske kan man ge alla äldre gratis busskort?
Och ett tågluffarkort på järnvägen inom Sverige?
Många plus, färre bilar, mindre farliga bilförare och fler resenärer.
Då skulle det inte vara så katastroflat att lämna in körkortet, för jag vet att för många i landsorten är det en katastrof när det är 2 mil minst till närmsta affär.

Det skulle i varje fall ha fungerat för mina föräldrar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.