jag

jag

torsdag 19 januari 2012

om sanningen skall fram (om skolan)

Om sanningen skall fram…
Jag har genom åren skrivit massor av kritiska bloggar om skolan.
Jag har varit urförbannad.
Jag har gråtit.
Jag har slagit huvudet blodigt mot skolväggen.

Vi har bytt läroplan, skollag, rektorer och lärare.
MEN problemen här ute kvarstår.
Varför i hel…e skall det vara så svårt att hjälpa barn som behöver stöd?
Jag har genom levt rena lögner.
Åtgärdsprogram som varit bra och väl formulerade (tack Special ped Y.S du är en klippa och helt underbar) men det hjälper inte om ingen följer det hon skriver.

Jag har suttit på möte med hela kollegiet och alla har nickat och sagt att detta löser vi, den ende som förstod var han som såg ut att inte lyssna.
Han jobbar inte kvar…

Jag vet att alla tycker jag är hopplös.
Jag har fått veta att jag förstör mina barn, att jag inte låter dom utvecklas normalt.
Att jag har någon form av fel i huvudet, listan kan göras lång och kritiken kommer från alla håll, skolan, föräldrar mfl mfl.
Jag har kanske en störning för jag bryr mig inte om vad andra tycker om mig.

Jag är här för att jag satt två barn till världen och det är min uppgift att stå på deras sida tills jag dör!!!
Ingen kan gå emellan det!
Den som överger sina barn skall inte ha några.
Det går inte heller att köra huvudet i sanden och säga att du får sköta ditt och jag mitt.
Du lyssnar ju inte på triaderna om mitt jobb osv.
För vem skall stå på barnets sida i denna hemska värld om inte föräldrarna gör det?
Hur känns det för barnet?

Tro inte på att det blir bättre sen, det har jag hört sen förskoleklass. Sista gången var när någon sa det blir bättre på högstadiet, det blev ett inferno.
Nu säger alla det blir bättre på gymnasiet, det är inte sant det har jag hört från många.
Det är dessutom hopplöst följa en teoretiskkurs på gymnasiet utan ordentligt på fötterna i ämnena från grundskolan.

Nu till sanningen.
Den är inte rolig.
Om du skall in på gymnasiet så krävs det G i eng, ma, sv. Och 8 andra ämnen.
Så långt sant.
Har man IG i ma eller svenska eller engelska
Kan man komma in ändå.

Sen kan man komma in på sin linje med IG i resten utom de 8 ämnena.
Vilket innebär att man läser upp betygen i eng, ma och sv parallellt med att man går sin linje.
Nu kommer det hemska.

Om man har Ig i exempelvis. Kemi, eller so så kan du inte läsa upp det i förberedande programmet.
DÅ HAR DU INGET KOMPLETT GRUNSKOLE BETYG.
Om du då hoppar av eller inte klarar gymnasiet då måste du läsa om hela högstadiet och gymnasiet på komvux eller folkhögskola och bekosta det själv.

Vad göra?
Ja det allra bästa tycker jag är att byta skola och gå om nian så att du får betyg i alla ämnen.
Varför byta skola?
För om skolan inte lyckats lära dig eller motivera dig till lärande på 3 år då kommer de inte lyckas ett fjärde år heller.
Har du många svårigheter begär en pedagogiskutredning och kanske en basutredning eller vänd dig till Bup.
Har du en diagnos är det oftast lättare få rätt hjälp.
Annars stämplas man lätt som lat och obstinat.

Gå bara in på gymnasiet med dåliga betyg om du vet att du har jobb om du inte får G i alla ämnen.
På yrkesgymnasiet satsa på de profilämnen du måste klara.
Få arbetsgivare kollar hur du är i engelska om du skall ploga snö eller röja sly.
Man kan gå förberedande i 3 år och sen läsa gymnasieämnena på folkhögskola eller komvux men då betala själv.
Tro inte på allt du hör kolla alltid med många.
Fråga vad händer om… osv
Nöj dig inte med svaret, nu skall vi inte tro att det värsta händer, för det kan hända!

Här händer det alltid…..
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.