jag

jag

lördag 7 januari 2012

Midsommarafton

För första gången skulle jag få gå på Kullen, på midsommar.
Mia och jag skurade dansgolvet med såpa under Kalle Gripenstedts ledning.
Vi sopade och satte upp nytt hyllpapper i lotteri bodarna.
Vi var med på lövafesten natten före midsommarafton.
Vi fick fribiljetter in.

På midsommarafton gick jag med min första kärlek runt dansbanan.
Han hette Ola.
Han var inte nykter kan sägas, men vilken kille var det?
Jag var ung, 15 år och otroligt blåögd.
Jag var överlycklig över att jag var där, för första gången.

Han tjatade om att gå till tältet.
Jag kunde inte fatta vad vi skulle dit och göra.
Men han fortsatte tjata.
Men där finns ju ingen musik sa jag.
Jo, sluddrade han, vi har AC/DC på kassetten.
Men det lockade inte mig.

Men det är väl ingen där, sa jag, som gillade att ha folk omkring mig.
Jo Ryding är där. Och tänkte jag, det vet man ju varför han är där, han är för full för att vara här.
Så något tält blev det inte, och tur var väl det.
Men kvällen slutade med att vi skulle gå hem ett gäng till mig och dricka kaffe, fram åt två på natten.
Nu hör det till saken att min pappa nyss hade haft sin andra hjärtinfarkt och var lite lynnig.
Ola var bondson från Högsjö.

Vi satt vid vårt köksbord och pratade, när pappa kom ut stormande i singel(brynja) och hängslena vid knäna och skrek att nu fick bonddrängarna packa sig hem, för han skulle sova.
Jag dog på fläcken och alla försvann i en blinkning, bara vi tjejer kvar.
Jag gick inte ut på 14 dagar!
Jag vägrade tala med min far.
Min mor åt upp fingrarna.

Nästa gång jag tog hem någon, var min nu varande man och då hade vi varit ihop i flera månader.
Man lär av sina misstag.
Men det har blivit några danser i Brevens, värst var den midsommaren då jag fick 360 myggbett på benen.
Ja, jag fick skylla mig själv.
Jag stod i inträdet och stämplade.
Jag hade kjol, så dum får man bara inte va, när festplatsen ligger i ett kärr.
Hur jag vet hur många det var?
Lätt jag räknade dem på natten, när jag inte kunde sova.
Satte en prick med kulspetspennan på varje bett.
Mor baddade med Salubrin, men det var en klen hjälp.
Jag fick äta Tavegyl.

Hur det gick för de två Brevens killarna, som skulle ge myggen en fylla vet jag inte.
De lade sig i diket utan tröjor.
Huu
En annan midsommar fick jag åka polisbil hem.
Det var inte så dramatiskt.
Den här kvällen regnade det och det var ovanligt många fulla, på vägen mellan mitt hem och festplatsen.
Jag började gå hemåt flera gånger, men blev antastad av några gubbar.
Tillslut gick jag fram till polisbilen, som stod utanför och berättade hur det låg till.
De lovade köra mig hem.
Det är ju roligt att kunna hjälpa en dam i trångmål, sa polisen efter att han konstaterat att jag var nykter.

Grannen stod i fönstret, när jag kom hem i polisbilen.
Något mina arma föräldrar, fick äta upp i flera år efteråt.

En midsommar räddade jag Jörgen Edman från att få huvudet sönderslaget av en tom pava.
Men han sa inte ens tackNu är det inte så långt till midsommar, men för min del är det ju slut dansatInte ens musiken lockar mig längre.

Nej det är det här midsommar handlar om för mig nu förtiden.
Midsommarstången med sina 7 kransar, bundna med liljekonvalj blad och pyntade med alla vackra blommor omgivningarna kan producera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.