jag

jag

onsdag 30 januari 2019

Början -igen.


Börja om från början, börja om igen.
Hela livet går ut på att göra allting igen.
Nu är det snart vår och nu börjar det arbetet som skall ge mig en fantastisk trädgård i sommar.
En fantastisk vår började redan i höstas...
Men nu är det sommaren som skall planeras.

Jag är glad och tacksam att jag faktiskt orkar och att jag bryr mig.
För några veckor sedan gjorde jag inte det, så jag är nog på väg tillbaka, med mycket små kliv.



Till morgon kaffet bredde jag ut alla gamla fröpåsar på bordet.
Tro inte på att gamla frön inte gror, det gör de visst.
Ur denna hög skall jag nu sortera dem efter nummer och art.
Sen bestämmer jag vilka jag skall så i år och till sist lägger jag dem i högar efter när de skall sås, sätter en lapp på och buntar dem.

Jag skriver sen en ny lista på alla frön som jag har om jag köpt några nya lägger jag till dem på listan samt tar bort dem som inte finns mer.
Jag kollar på gamla bilder från tidigare års blomstring.






Funderar på vad som funkat och vad som inte gjort det.
Sen funderar jag på om några vänner vill ha några blommor och planerar in det också.
Det brukar bli några hundra plantor...
så jag MÅSTE dela med mig.
Ni vet man tänker -vettja om den här gror jag vill så gärna ha några plantor, också sår jag två eller tre krukor med kanske fem frön i varje och så gror alla....

Sen tittar jag i de två frökataloger som fortfarande dimper ner i brevlådan.
Drömmer och om jag har pengar köper jag kanske några påsar.
I fjol höst köpte jag lite frön till vilda växter som är bra för bin och andra insekter. Det behövs när jordbruket är ensidigt och fälten stora med samma grödor. Många vilda humlor, bi, fjärilar och insekter behöver många olika sorters pollen för att överleva. Exempel kan vara mandelblom, kattfot, akleja, myskmandra och klint.

Om ett par veckor sätter jag de första fröna, till Petunior, penséer och hornviol mfl.
Nästa omgång sätts i mars och därefter kommer de som sås inne i maj. Sista gruppen är dem man sår på friland det vill säga direkt där de skall stå.



Nästan alla blommor i min trädgård har jag sått själv. Det är först på sista åren jag börjat köpa färdiga plantor men då bara till perenner.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.