jag

jag

fredag 4 januari 2019

Dolda buskap


Jag tror inget händer av en slump.

Jag har varit troende hela mitt liv, ända sen jag satt och vred mig i bänken hos Pingstkyrkan och aldrig fick något kort eller någon penna på grund av min rastlöshet.

Men under de här sista tre åren har jag tappat min tro men också min tro på mänskligheten.

Första gången jag fick en gåva från det okända var den där natten jag satt framför tv:n och inte orkade gå ur soffan.
Hanna och jag hade sett slutet på sugar man. Programmet som följde var en konsert på Red rock arena USA, med Mumford &  sons.  När första introt spelades var jag redan såld. Mumford blev sen en källa till mycket glädje och många sammankomster i vår familj. Vi köpte videon och såg den så ofta vi mådde lite dåligt. Barnen och jag lärde oss alla sångerna utantill, vi spelade luft gitarr och låtsas trummor till.  Vi är och förblir stora fan.

I går fick jag en ny hälsning från andra sidan då Hanna och jag satt fast i soffan. Vi snappa mellan kanalerna och hamnade i filmen Himlen finns visst. Den handlar om en kille som heter Colt. Colt är svårt sjuk och räddas till livet med hela USAs frikyrkoböner. Jag har läst boken, men den är så där amerikanskt glättig och återupprepande, att hela historien fram skred som ett påhitt. Den berörde mig inte så värst.
Nu såg jag filmen och den var lysande.
Mycket som sjabblades bort i boken lyste som irrbloss i mörkret.

Colt är alltså svårt sjuk för att inte säga döende. När han svävar mellan liv och död får han komma till himlen.
Han får se sig omkring sitta i sin pappas morfars knä, Jesu knä och träffa sin syster som dog i mammas mage.
Colts pappa är frikyrkopastor, så historien känns ju lite uppdiktad, men filmen visar slitningarna i familjen som uppstår när en är realist och den andre vacklar i sin tro på det han ser, brottas mot varann.

Colts pappa får ledigt från kyrkan de vill inte höra fler predikningar om hans son.
Ekonomin rasa och det blir en spricka i familjen.
Men en eftermiddag sitter Colt med sin mamma och viker tvätt (?) då säger han till henne. Vet du att jag har en syster.

Ja säger hon det vet du ju att du har en syster.
Jamen jag har en annan syster, jag har två systrar, jag menar den som dog i din mage.
Det ställer allt på sin spets hos mamman som nu verkligen förstår att Colt verkligen varit i himlen.
Hans pappa visar honom mängder av bilder på Jesus och Colt tycker ingen liknar den bild han har. Kläderna är de samma men ansiktet...
En dag sitter så Colts pappa framför datorn och läser om en flicka Akiane hon har mött Jesus i himlen och målat honom som 8 åring.
Här är länken till hennes hemsida https://akiane.com/  porträttet av Jesus kallar hon "freds Prinsen.
När Colt ser bilden av Jesus blir han förvånad och säger tyst, det är han.

Jag skulle vilja visa bilden här men tror nog det är olagligt med tanke på upphovsrätten.
Här är länken till bilden 
https://akiane.com/product/prince-of-peace/ 
som du säkert ser är denna lilla flicka(nu vuxen) bättre än Zorn, Rembrant mfl.

Vad kan man dra för slutsats? Ja Akianes föräldrar var ateister och hade aldrig besökt en kyrka....

Slutsatsen måste bli, det finns en himmel, det finns en gud och Jesus har existerat och finns nu i sin faders boning.

Hur den här "slumpen" kommer att påverka mitt liv det här året vet jag inte. men jag vet ATT den kommer att göra det.

Jag har också varit på ett mycket kort besök i himlen, i en dröm. Den upplevelsen blir nu kristall klar igen.

Vill du uppleva himmelsk lycka på jorden kan du inte komma närmare än en midnattsmässa på julafton i St. Nicolai kyrkan. Om man inte känner sig berörd av Gud efter den får man nog söka hjälp.

Man kan läsa boken till himlen och tillbaka   https://www.adlibris.com/se/bok/till-himlen-och-tillbaka-en-neurokirurgs-nara-doden-upplevelse-9789175033808  jag har för avsikt att själv läsa den då det fått lysande recensioner.

Livet är märkligt, när man tror att man är ensam i ett helvete öppnar sig himlen.

Gå i Guds frid. Han finns uppenbarligen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.