jag

jag

torsdag 3 januari 2019

Hatet och det positiva med utbrändhet.


Jag sitter i en blå soffa och funderar.
Omkring mig pågår en diskussion.
Jag är innesluten i den utbrändhet jag bär på. Ord som valsar runt.
Någon har läst min blogg om vårt liv.
De frågar om något och jag minns faktiskt inte vad jag skrivit.
Fragment seglar upp men inget sammanhang.

Det spelar ingen roll för det är vårt liv, bloggen du just nu läser handlar om. Fragment av ett liv.
Natten till igår var vi alla uppe, jag kunde inte sova. Huvudet var en härdsmälta.
Jag har en dotter som är helt hudflängd sen åratal tillbaka.(alltså inget som uppkommit nu)
Som praktiskt taget ALLA (klasskompisar, ridskolelärare af f-kassan ..) ha trampat på. Hon har noll i självkänsla. Hon överlevde pga sin ridning och nu på grund av sin häst.

En häst som har många problem med sig och som faktiskt inte går att lösa. Vi har träffat en NA-tränare som dryftat vårt problem med andra. E är duktig och har ett stort kunnande utbildad både i Sverige och USA. Jag har också ringt vår veterinär som är av samma åsikt.
Man måste anpassa omgivningen runt hästen för att den ska fungera. Dvs den får inte lämnas ensam.
Om den lämnas ensam är den en fara för oss och sig själv. Den är okontaktbar. Det är inte de arga, ilskna hundarna och hästarna som är de farligaste, det är de rädda för de följer sin instinkt.

Två trasiga individer som hittat varann, i en djur- människa kommunikation. Långt bortom det jag förstår.
Jag förstår att få kan ställa upp och anpassa sig till en häst de själva inte äger. Jag förstår det. Jag håller med.
Jag hade själv tänkt likadant.


Hela den här resan har varit onödig, fylld av känslor av skiftande slag och rena lögner.
men att en blogg om HELA VÅRT LIV I FAMILJEN från dåtid fram till nu kan orsaka en härdsmälta är för mig ofattbart. Läs gärna blogg inlägget igen och se vad som handlar om vad.

Jag skrev i min förra blogg att vi måste rensa bort människor, platser och sånt som dränerar oss.
Det är ett faktum men det har inget att göra med varken hästen eller personer runt min dotter.

Nu är tiden kommer, familjen kommer inte överleva om vi inte sluter portarna och satsar på oss själva.
Människor kommer in i våra liv och stökar till det som förr fungerade. Människor som jag inte har någon kontroll på.
Det går inte längre. Jag behöver våra vänner som tillför positiv energi och som faktiskt tycker om mig för den jag är och oss för det vi är.

En väninna kom hem till oss en gång efter ett kyrkligt möte någonstans. Hon sa till mig -Anita du är förbannad. Jag skrattade och slog bort det nej jag är inte arg. Nej nej du har en förbannelse över dig. Nej nej sa jag. men så flera år senare komma jag ihåg var och när den uttalades och den hade inget med mig att göra men den plats jag jobbade på då. Vi fick en förbannelse över oss av någon som var mycket arg på att vederbörande inte fick ha sitt bröllop där jag jobbade. Vi skrattade åt det men vi drabbades en efter en av den. I dag är häxan död men vi lever alla under förbannelsen. Jag var lite inne på att, och tog faktiskt kontakt med en häxa som sa sig kunna lösa den men vi gick aldrig vidare. Kanske dags att ändå göra det.

Människor (plurals) hatar mig. Det gör inget. Jag vet ju varför. jag är en människa som man antingen älskar eller hatar. men jag står för den jag är och det jag säger/skriver. Som barn gjorde jag inte det, men livet lär en läxor. Somliga människor blir knivskarpa i intellektet när de blir arga, dottern tappar all kontakt med sitt huvud men minns ändå allt folk sagt men kan inte själv försvara sig adekvat. Allt kommer istället hemma.


Det spökar här. I bland är det värre än annars. Men min vän Ocillions berättade att det inte är enbart andar. han berättade att det är energier. Energier av hat, förtvivlan, avundsjuka ja allt som kommer in och som vi själva gruvas över.
Det finns människor som genererar dålig energi som ibland kallas energitjuvar ibland lämnar de efter sig en svart energi när de går.
 Ilska, hat, avundsjuka, missunnsamhet det samlas i hörnen som damm. Det kan också som här härröras från kyrkogården och galgbacken. Jag har upptäckt att en krydda  hjälper. I dag har jag lite  i BH:n.

Vi skapar också dåliga energier när vi lever i kaos och förtvivlan. Många spöken kommer just från förtvivlade människor.
Ilska och hat skapar också dåliga energi det kan man se på det okända. Frustrerade gammal gubbar...som fortsätter renovera huset sen de dött. Jag vet att jag är en del i den negativa energin här då vi ofta grälar och är osams. allt sånt samlas och driver likt vrakspillror tillbaka till oss.

Allt detta är ett kalejdoskop över vårt liv. Ett orosmoment där, ett annat någon annanstans. Allt leder djupare ner i utbrändheten. Det räcker med en liten stötesten för att jag skall golvas i några dagar, det positiva är att jag inte kan tänka en enda redig tanke. Inga tankar, ingen oro. Vacuum.

Vad är ett liv?
Det är alla dagar mellan födelse och död.
 Du får en karta när du föds en nål för här är du och en nål dit ska du.
Under hela vägen står du ständigt i vägkorsningar och måste välja. Somliga människor har gjort den här så många gånger att de vet hur kartan ser ut och vart de ska. Andra går ständigt vilse och hamnar i svårt terräng en del drunknar på vägen andra fastnar och får göra om allt i nästa liv. Kanske är det också så att somliga människor måste ha utmaningar och väljer den svåra vägen i ett liv för att de gillar utmaningar?  Tids nog får vi veta.

Det roliga är att nästan ingen har läst hit, de flesta slutar i det de tycker är svammel i mitten. Men det var det de bort såg ifrån som var hörnstenen.

Visste du exempelvis att djur kan läsa dina tankar innan du själv klätt dem i ord. Så nästa gång du går ut till korna i hagen fundera på vilken energi du har. I swe horse show i Globen sa en kvinna som rider barbacka med hals ring ett grand prix nummer i dressyr på sin 18 åriga häst.
- vi står varann så nära att är jag ledsen så är hästen ledsen, är jag frustrerad så är hästen sur. jag har nu lärt mig att jag kan inte gå ut till hästen arg för då är han arg. en dålig dag helt enkelt. När jag är fylld av glädje och energi så kan vi nå oanade höjder (fritt tolkat se gärna klippet på svt play).

En vacker dag ser vi tillbaka på vårt liv, kanske blir det mer begripligt i ljuset av livets erfarenheter. Kanske ser vi då hela pusslet och hur vi alla blev grund lurade. Hat när det sipprar in förgiftar oss människor och sprider sig i vårt blodomlopp.

Hata inte det dränerar dig själv och förtär din omgivning gå i kärlek.

Gott nytt år!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.