jag

jag

tisdag 28 oktober 2014

Tiggare på Marieberg, Örebro.

Först kom Romerna och de kon från Rumänien och Bulgarien.
De tiggde för att överleva.
Jag brukade ge dem en slant.
men de syns inte längre till.

Antagligen för att de inte hade råd att börja betala för sin plats.

Sen kom de som ville pröva sin lycka om det kunde dryga ut kassan lite.
Sen kom de som tvingas tigga.
Idag var jag på Marieberg utanför Örebro.
Vi var där 20 minuter innan de öppnar.
Det var tomt.
Så kom en utlands reggad röd skåpbil, ur den klev två dåligt klädda flickor.
Mannen som var med tog flicka nr ett under armen och visade henne var hon skulle sitta i handen höll hon en kaffemugg i papp.

Det som gjorde mig förbannad var mannens klädsel.
Han hade en sprillans ny huvtröja från poison för ca 800 kr.
Om han har det så dåligt ställt att hans kvinnor måste tigga kan han ju sälja sin sprillans nya tröja först, tycker jag.
Tjejerna hade dåliga slitna kläder på sig.

Det gjorde mig ont.
För detta har absolut inget att göra med fattigdom, snarare människohandel.
Detta är en sorts prostitution, att tvingas tigga ihop pengar till någon annans konsumtion.
Fy fan.

Förbjud tiggeri.
Förbjud människohandel.
Förbjud slaveri.

För det är det, det handlar om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.