jag

jag

torsdag 6 november 2014

Ett hem

Vad är ett hem?
Tak över huvudet?
Någonstans man sover?
En utställningslokal för privat bruk?

Kan tyckas konstiga frågor.
Men faktiskt relevanta att ställa.

För mig är ett hem, min borg, min trygghet.
Ett hem skall vara en plats att komma hem till, där jag är trygg och där jag kan vara mig själv.

Jag tycker om att ha människor i mitt hem.
Jag kan dock erkänna att jag är helt värdelös som värdinna.
Vilket inte bara beror på att jag är handikappad.

Men jag vet hur man gör ett hem, hemtrevligt, det är jag bra på.

Jag älskar tidningar, till min mans fasa.
Jag är också dålig på att kasta dem, så de hänger gärna med några år.
Jag ser hur våra hem alltmer blir sterila utställningslokaler där ingen ser ut att ha satt sin fot.
Det är faktiskt inte normalt att inte leva i sitt hem, för då är det inget hem.

Ett hem skall vara inbjudande, köket skall inbjuda till samtal och samvaro.
Barn skall kunna vara barn i sitt hem.
Ingen skall behöva vara rädd att smutsa ner eller inte våga sitta i möblerna.

Var skall vi kunna vara oss själva om inte hemma?
För vem inreder vi, för vem gör vi våra hem allt mer opersonliga?
grannen, men de flesta grannar har inte varit innanför dörren hos sina närmaste grannar.
Vänner och arbetskamrater?
Släkten?
är det kanske en tävling?

I vilket fall som helst så är jag inte med i någon tävling.
Jag bor i mitt hem med min familj.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.