jag

jag

söndag 12 oktober 2014

Patrik x 2


 

 
Under 1960 talets slut fanns det två Patrik i mitt liv.
Den förste hittade vi på vägen, mamma, Anette och jag.
Han var rosa, naken och nästan död.
Vi hade ingen aning om vilken sort han var.
Men jag svepte in honom i min blå badrock och så tog vi hem den.
Pappa gick ut och letade daggmask och vi matade honom dygnet runt.
Så småningom fick han fjädrar och då visade det sig att han var en Björktrast.

 Han fick en viss personlighet.
Han kom när man ropade på honom.
Han lärde sig flyga helt själv.
Han hoppade efter oss när vi var ute.

En gång provflög han rakt ner i pappas badvatten.
Han satt på badkarskanten och såg mycket ynklig ut när jag kom hem.
Det var ingen bra dag för jag hade cyklat med mamma och Rut till Vimmerby och cyklade före hem.
På vår gata hade de lagt ny asfalt och jag cyklade vält. Hela knät revs upp.

Jag gick gråtandes in till min pappa som inte tål att se blod.
Så han svimmade.
När sen mamma kom låg han på golvet som död, fågeln satt blöt på badkarskanten och jag grät av skräck.
Fågeln och pappa blev het återställda, men mina knän är fulla av asfalt sen dess.
Det syns som svarta prickar i huden och det känns under huden som knölar.

När hösten kom hade mina föräldrar fått nog av fågeln och vi satte ut honom på en sten i skogen så han kunde flyga med sina fränder till varmare länder.
Tyvärr svalt stackarn antagligen ihjäl.

 
Patrik nr två mötte jag första skoldagen.
Han var kort och mjuk.
Vi lekte ibland.
En kväll lekte vi hemma hos honom och det blev ösregn.
Så mycket vatten att ån mellan centrum och skvalemon blev full.
Vattnet nådde upp till bron och jag blev mött av mamma, vi fick vada i mörkret över den vatten fyllda bron.
Något jag aldrig glömmer, och fortfarande har mardrömmar om.

 
Patrik lekte hos mig runt lucia ett år, antagligen det sista  vintern vi bodde där.
Vi var hungriga och på diskbänken låg en falukorv mamma tagit upp ur frysen.
Mamma var hos gamla tant Rut på gården.
Hon såg vårt köksfönster från tant Ruts fönster.
Vi lekte först lucia med ljusen på bordet.
Skred runt i lägenheten med ljusen.

Se började vi skära upp korven och grilla den över ljusen.
Men usch och fy så illa det smakade.
Vi prövade att ge vår dvärgtax korven men han ryggade baklänges och drog upp läpparna sen försvann han.
Vi försökte då spola ner all korv i toan men då blev det översvämning i badrummet.

 Då kom min mamma hem.
Patrik fick gå hem…

 Några dagar senare flyttade vi från Storebro till Forsvik.
Och i och med det tog min lyckliga barndom slut.

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.