jag

jag

onsdag 8 oktober 2014

Efterlyst.

Jag brukar se det populära programmet Efterlyst, med bla Robert Aschberg som programledare.
Nu har jag under några program börjat fundera.
En grov gissning är att ca 98% av de som BEGÅR brotten är av utländskhärkost.
Eller i vart fall kan antas vara det.
Varför jag tror det?
Några vanliga beskrivningar av gärningsmän.. mannen var mörkhyad, mannen talade med brytning, hudtonen var något mörk...

Är det slumpen att det blivit så eller är det en medveten strategi?

Är det stämplande mot invandrar grupper?

Eller är det så här det ser ut idag?
Gruppvåldtäkter, rån, överfall och misshandel, där det för det mesta är utländska killar som står för detta.

Då kommer en följdfråga vad gör vi åt det då?
Hur kan det ha blivit så här?

Då är det heller inte konstigt att SD fått så många anhängare. Inte alls konstigt och då kanske vi ändå måste lyssna på dem för de representerar en stor del av svenska folket som lever med skräcken och oron varje dag.
Till detta skall addas maffialiknande grupper som med hot om repressalier tvingar landsmän med egen rörelse betala för beskydd mot dem som håvar in pengarna.
Väpnade konflikter på öppengata.

Jag är fortfarande INTE rasist, inte ens smyg rasist.

Detta är INTE invandrarnas fel, detta är invandrar politiken som gått fel och som måste rättas till.
Vi tar hit människor och lämnar dem i fattigdom och elände, i utkanten av vårt eget samhälle.
Vi låter barn med invandrar bakgrund flyta genom skolsystemet utan adekvat hjälp.
På min tid kom de Finska invandrarna till Sverige, de fick ingen svenskundervisning utan sattes från dag 1 i skolan i svensktalande klass.
Kanske hade de lite hjälp av Finska hemspråksundervisningen, men om det vet jag intet.
Många överlevde det andra gick under.
De blev alkoholister och hamnade i utkanten av allt.

Jag vet att det är tufft att flytta, jag har själv flyttat runt som ett Zigenarbarn som liten. ( idag säger vi romer)
Det var svårt, det gjorde ont.
Hur skall det då inte vara att fly från ett krig, en helt annan värld, ett annat språk, en annan kultur, hit?

Till ett land som är känt för sin kyla både när det gäller klimatet och människors sätt att bemöta varann.

Vi har en utbredd "bruks anda" vilket i klarspråk betyder att det är ett rent helvete att komma in i en by.
Det är först andra generationen som förhoppningsvis är födda på orten som blir accepterade, förhoppningsvis. Alla andra är utbölingar.

Är det därför invandrare klumpar ihop sig i Rosengård och Rinkeby?
Man är trygg med de sina?

Men ur ensamhet, fattigdom och utanförskap föds våld och kriminalitet.
Det är en devis som gäller alla oavsett hudton, religion, samhällsklass och sexualitet.

Hur skall vi få politiker att förstå?
Hur skall vi våga ta upp dessa frågor på agendan?
Hur ha de samhällen gjort som fått det att fungera, vad kan vi lära av dem?

Människor går sönder, hamnar i rovdjursgarn och vi sätter ytterligare ett lås, eller larm till på dörrar och fönster.

Vi låser oss ute från våra grannar, vi är rädda.
SD växer.
Gör nått alla ni som är politiker.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.