jag

jag

torsdag 16 oktober 2014

En vision.

I våras skrev jag på Fb på sidan Öster Närkes framtid.
jag var då regält trött på alla klagomål om hur fult Odensbacken var.
Allt från den första kommentaren som fälldes för flera år sedan, att Odensbacken är en blåsig vägkorsning.
 till att hela centrum förfallit.
Örebro kommun har inte velat skänka oss ens ett par blomlådor.
Jag fick en idé att vi skulle kunna sätta blomsterlökar i hela Odensbacken och få en fantastisk effekt.
Kanske skulle det också locka turister från hela länet?
Jag tänker dock längre än så.
Jag tänker att vi skulle kunna samla in pengar till att göra Odensbacken till en vacker by.
Vi skulle kunna sätta vackert blommande träd genom hela samhället. Rosa  Japanska körsbärsträd, blod plommon, ja listan på vackra träd och buskar kan göras lång.
Vi skulle kunna få tillstånd av kommunen att röja upp i befintliga planteringar, och fräscha upp med nya växter.

Till sommaren skulle vi kunna sätta annueller lite här och där.
Eller kanske områden med blommande ängs växter.

När vi börjar få allt på plats kunde vi sätta ut bänkar och bord.
Kondis kunde hyra ut picknickkorgar och kaffekorgar.

Det här skulle kunna följa årstiderna.

Till lucia hoppas jag på ljusslingor i träden.
Jag hoppas epa.killarna ordnar luciatåg med sina epor.

Vi måste öka vår kreativitet.
För vi kommer inte få något från stan.
Alla ser ju hur fint man gör där inför jul.
Vi skulle kunna åstadkomma något likande här.

Låt sen allt fortsätta ut i byarna runt om.
Blå scilla utefter 52 mot Asker ner i dikena eller vackra vilda perenner. Aklejor prästkragar... frön finns att köpa på Impecta.
bara fantasin sätter gränser.

Gräv ner där du står.. vår nya slogan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.