jag

jag

lördag 4 oktober 2014

att hitta något från det förflutna.

Hela mitt liv har jag skrivit.
dikter som barn och ung, sagor och böcker som vuxen.
Skrivit för byrålådan.


Nallen

 
Jag har hittat en nallebjörn bortslängd i ett hörn.
Den är smutsig och trasig.
Den är grå och sliten.
Men ändå är den en skatt.

 
Någon har förlorat den.
Någon har fått tröst av  nallen.
Kanske har någon gråtit efter den.
Men nu är den bort glömd.

 
Jag har hittat den.
Den är underbar!

 

 

Vänner är alla de människor som bär dig genom motgångar.
Alla de som delar glädjen med dig när du har framgång.

 

Kärleken är som ett fågel ägg
Håller du det för löst sveper vinden bort det
Håller du den för hårt går det sönder.

 
Tiden läker alla sår
Och utplånar alla vackra minnen.

 
Jag önskar jag kunde ringa framtiden
Och få veta vad som händer.
Jag önskar jag kunde slippa allt det som kommer att bli fel.

 


 

Du jag måste bara få säga detta.
Du har ockuperat min hjärna,
snott mitt hjärta och fått blodet att koka.
Jag kan inte sova, inte äta,
inte tänka  och skakar som ett asplöv.

Vad är det för fel på mig tror du?

 

Kärlek är inte att invadera någon
Kärlek är att jämna vägen och dela bördan.
Ibland är gränsen hårfin.

 
Det mest värdefulla i livet är gratis.

Kärlek, gemenskap, lycka, glädje, vänskap
och det kostar inget att se löven spricka ut,
blommor som öppnar sina kronblad
och känna sommarvinden mot sin kind.

 

Du har min vänskap om du vill ha den
Du kan kanske fortfarande få min kärlek om du vågar.

 
Jag knackar inte på stängda dörrar i evighet.
Antingen öppnar du eller så går jag.

 

Jag dör på fredagen
Men återuppstår på måndagen.
Märkligt.

 


Din röst bär jag med mig i mitt hjärta resten av livet.
Som en smekning mot en trasig hud.

 

 Jag minns inte hela dig längre.
Men jag minns glimtar av dig.
Ditt hår, dina ögon dina stora valkiga händer.
Dina långa ben i de tajta jeansen.
Dina för små skjortor.
Ditt skratt.

 
Det tog lång tid för mig att inse att du inte älskar mig.
Du vill bara sola dig i glansen från min kärlek.
Det gör ont.
Jag skäms att jag varit så dum.

 

 

Jag mötte min livs kärlek men förlorade den.

 

 
Du är i mina tankar dagligen.
nte som en grusad förhoppning.
Mer som en undran och förundran.

 
Efter min förälskelse i dig
Blev jag aldrig människa mer.
Livet blev aldrig mer vad det var då.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.