jag

jag

fredag 17 oktober 2014

ett bil köp och en ekonomisk katastrof. upplurad är ordet.

Vår blåa Nissan gick för skräddare och skomakare.
Den snappade och den hackade, men den gick. Vi hade fortfarande några tusen lappar kvar på det billånet.
Jag ville låna pengar på banken men fick nej, trots att vi betalar 1000 kr mer i månaden på lånet än den sumna som var lånets avbetalning. Nej för att jag är pensionär och banken säger att trots bolåneräntan i dag är 2.4 % så räknar banken med en ränta på 5.6%. Kan tilläggas att vi aldrig haft en enda betalningsanmärkning.

Efter sommaren började maken titta bil, det blev allt mer intensivt. Jag sparade så mycket det gick utifrån att vi skulle måla om huset. Men nu gick mycket pengar till bilreparationer. Utan att felet blev åtgärdat.

Hanna och jag började titta bil, vi letade efter en första bil till henne och en bil till mig att åka lite grann i.
Vi hade 15000 kr om vi delade på inköpet.
Vi letade efter en bra automat.

Vi började åka runt och tittade en dag på en SAAB. När vi skulle därifrån så ville maken titta på en bil ute i Lillån.
Sen var loppet kört, den hade 150 hästar en blå Nissan Primera och den skulle han ha. Sonen åkte med och tycket sig höra ett rasslande ljud. Maken blev rasande, det rasslar i alla bilar.
Rasslet ökade för var dag.

Hanna och jag gav oss. Han fick mina 6000 kr med sig i kontant insats.
Han köpte bilen. Tog ett billån i Wasa kredit. Uppläggningsavgiften var 595 kr administrations kostnaderna 2600 kr. och kontant insatsen 3600 kr.

Räntan runt 9% inget som bekom maken..
förbannade banker kan jag tycka.
Bil måste vi ju ha för att ta oss till jobbet. Om man skött sina lån och skulder borde banken kunna låna ut en liten summa pengar om man kan lägga lite kontant tycker jag så man slipper hamna i klorna på oseriösa bolag.
Hade vi lagt 6000 kr på bilen vi hade kanske den gått tills första billånet var betalt runt jul i år.

Nästan meddetsamma började bilen gå sämre, redan innan första veckan var till ända ville vi låta köpet gå tillbaka, men säljaren sa nej.
Han ville försöka laga den och erbjöd sig ta halva kostande eller inget allas.
Vi köper nya tändstift och sätter dit dem på verkstad, kostnad 1000 kr.

Jag ville gå till ARN.
Maken ville ha bilen..
Vi åkte nu fram och tillbaka till den verkstad säljaren hänvisat oss till, Mekonomen i Lillån.
De prövade allt möjligt och bilen gick sämre och sämre.
Vi lämnade in den i FEM veckor och de svarade inte ens när maken ringde, så då ringde jag och blev väldigt tråkigt bemött.
När vi så tillslut frågar om de inte hittat felet och om den då inte skall lämnas till annan verkstad säger de bara att den inte går att laga.
Vi betalar hälften av reparations kostnaderna (för vad?) 1000 kr.
Under de här 5 veckorna har vi lånat bil av säljaren.

Vi har hunnit betala av 1400 kr på billånet.
Vi har betalt 3600 i kontantinsats.

Maken får nu välja en annan bil, på samma firma.
Han väljer en volvo.
Jag skickar med 5000 kr kontant till mellanskillnaden.
Han kommer hem och säger att de la på 5000 kr på lånet.
Bra säger jag då har du 5000 kr med dig hem.
Nä säger han jag betalade ju det kontant.

I Wasakredit går det inte att byta säkerhet för ett lån, man måste ta ett nytt.
Så bilhandlaren löser vårt lån, maken tar ett nytt lån betalar 4600 kontant.
Administrationskostnaden är nu 1600 kr och uppläggningsavgiften 595 kr.
räntan är 8.7%. skrämmande.

Maken kommer alltså hem. Jag fattar inget. Jag frågar efter de pengar vi lagt på det andra lånet.
Jag sitter faktiskt uppe hela natten.
Jag kräver att maken kör mig till bilhandlaren, vilket han gör.

Mina uträkningar. Bilen kostar 18000 kr.
Kontant 3600.
inbetalt 1400
summa i min värld 5000 kr.
lån 13000 kr bilhandlaren löser det.
där är det stopp.

Jag kliver in på hans kontor.
du skriker han ni har blåst mig på 13000 kr.
nej säger jag.
han räknar och räknar.
slänger ner miniräknaren i lådan, tar upp den..
slänger ner den.
Han reser sig går av och ann,
han går ut.
Jag visar mina anteckningar och sitter kvar.
Jag talar lugnt och ju mer upprörd han blir desto lugnare blir jag och jag sänker rösten när han skriker.

efter en timme, har han insett att han slipper betala tillbaka de 1400 kr jag betalt på lånet som jag rättmäterligen skall ha tillbaka.
Han tar upp plånboken och betalar mig mina 3600 kr dvs handpenningen han fick i näven då vi köpte den första bilen.
Bilhandlaren har alltså köpt tillbaka en bil han sålde för 18000 kr, till ett pris av16600 kr. Ingen dålig affär för honom. Men om inte jag varit så säker på min sak hade han fått den för 13000 kr.

Jag tjatade på maken att ställa av bilen INNAN vi lät köpet gå tillbaka för vi hade betalt 1500 kr i på ställnings avgift. Men maken sa att det får vi när vi byter ägare. Det får man ju inte, det tillfaller ju den som står som ägare när bilen ställs av.
Men vi fick räkningen på den nya på ställningsavgiften för Volvon 1900 kr.

summa för ingen ting. 12190 kr.
Jag är glad jag fick tillbaka de 3600 jag kämpade för det som var första handpenningen.

slutsats.
1. köp inte bil på små firmor om du måste låna.
2. kolla räntan och avgifter i samband med lån.
3. kör inte bilen till Mekonomen för reparation i vart fall inte verkstaden i Lillån.
4. räkna med att bilar under 30000 kr har du inte skydd av konsumentköplagen där är undersöknings plikten stor. svårt att få rätt.

Resultat, jag kan inte sova om nätterna.
för den här månaden skall jag ut med 1900 kr i på ställningsavgift.
2895 kr i första inbetalning på lånet, dvs adm kostnader uppl avg och första avbet.  summa Ca 5000 kr.

Det suger också att betalt över 12 000 kr för kring utgifter.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.