jag

jag

lördag 4 oktober 2014

Med Mina Ord


MED MINA EGNA ORD
Ord som kommer till mig. ord som måste få sägas.
 

 

Ju äldre man blir

Desto mer medveten blir man

över hur lite man kan och vet.

Och när man är riktigt gammal

Kan man inget och resten kommer

Man inte ihåg.

 Akj -06

 


 Ibland måste människor dö

För att man ska lära känna dem.

 Det hade varit enklare

Medan de levde

 
Akj -07

 


Till kyven och sist

Är man ändå alltid ensam.

 Akj -06

 


Med barn är det så

Att man alltid

Talar för döva öron.

Blott livet ger en

Erfarenhet att lyssna                          -06

 

 

Ensamhet är den kräsnes

Bästa sällskap

-07

 

Man måste våga veta vem man är,

Och stå för det.

-07

 

Somliga är alltid ensamma,

Även i en folksamling

-07

 

Det människor gör i väl vilja

För en

Är ofta det som en sårar mest.

-07
 

Att hitta nya vänner

Är svårare än att prova ut nya skor.

Blir de inte bra klämmer de bara.

-07

 


Det är inte all ensamhet

Som går att bota

Med sällskap.

-07

 


Dödens närhet

Får alla att vilja leva.

Även de som trodde de ville dö.                  Okt -07

 


Tro inte du är för mer än mig.

Inför döden är vi alla lika,

Fattiga, nakna och döda.

-07

 


Man måste våga tänka färdigt.

Den som inte tänker till slutet,

Kommer inte ända fram.

 
Maj -07

 
Om pengar blev värdelösa

Skulle vi alla vara lika fattiga.

Det skulle väl vara rättvist?

 


Hat föds ut ensamhet.

 


Den värsta nakenheten

Är inte avklädd

Den är skinnlös

 


Det är inte ditt privat liv

Som är din integritet

Det är dina tankar.

 


Jag proklamerar

En jord

Ett folk

En mänsklighet

Vad har vi för val?

 


När du blottlägger dig själv

Blottlägger du din barndom

 

Man kan tänka vad som helst

Men inte säga eller göra vad som helst.

 

Gud gav oss blommorna

För att visa oss sin kärlek

Hur oändlig och vacker den är.

 


En rik man kan aldrig bli så sexig

Som en vanlig arbetare.

                        Akj 08


Livet är så

Att det inte alltid blir

som man tänkt sig.

 
Erik 09

 

 
Endast intelligenta människor förstår

Hur lite de vet och kan.

De andra tror de kan och vet allt.

 


De som ser ner på andra

Är ofta inte värda att se upp till.   akj 2009

 

Ingen förälder har rätt att göra sina barn

Till sin avbild,

men alla föräldrar är skyldiga

att hjälpa sina barn bli sig själva   2012

 


 Himmelriket vill alla dela med dig,

I helvetet får du vara själv.

 


Det finns så mycket sorg i dig

Mitt barn,att jag gråter i ditt ställe.

 
//2012 akj




Alla bilder tagna av mig, förutom de två bilderna på nakna träd, dem har Erik tagit i stadsparken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.