jag

jag

tisdag 1 maj 2012

Vad är ogräs och vad är blommor?

Som nybörjare i trädgårdssvängen hade jag ingen aning om vad som var vad.
Jag undrade lite över alla blad i rabatten och började rensa.
Då kom Tage cyklandes förbi.
Jag hade precis grävt upp en stor morotslikande rot som satt ihop med andra morötter i lager på lager.
Han påstod sig vara trädgårds kännare så jag frågade honom.
Han sa att jag skulle spara den, för den kunde ju vara en vacker blomma.
Måste säga att jag var skeptisk men grävde snällt ner den igen.
Men det var så fruktansvärt många att jag ändå rensade bort en hel del.
Så en eftermiddag var grannen Urban ute och jag frågade honom, det där, sa han, det är knölklocka värsta ogräset.
Sen dess har jag fört en ojämn kamp mot detta ogräs.
En enda blomstängel sprider 200 frön....

Så kom då hösten och jag köpte ett hundratal lökar, det var på den tiden vi hade pengar över...
Å så kom vintern.
Det blev en chock, för el priset gick upp och vår panna var dålig vi fick räkningar så vi bleknade, ändå frös vi inne.
Snön låg meter djup och det blev mycket skottande.
Vår tomt såg fortfarande ut som en mindre skog.
Men sommaren 2005 var det annat som pockade på, vi behövde måla huset och byta ut en del bräder.
Vi fick också byta panna det året.


Ja nu har ni sett gamla bilder på vår tomt så här långt, men hur blev det då den där våren 2004?
Det skall ni få se imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.