jag

jag

fredag 4 maj 2012

Aklejor. Har allt

Jag grävde alltså upp några av alla aklejor som fanns i min fars trädgård.
Han skulle ju också flytta, det visste vi för min mor var döende i hjärntumör hösten 2002.
Ingen trodde de skulle överleva i en svart sopsäck på altanen.
Men så en vår dag i mars 2003 kollade jag i den där sopsäcken och då var det gröna skott!
Så här ser min stora akleja rabatt ut idag.


Och så här ser det ut under mitt köksfönster idag.



Det finns en akleja för alla, det finns dubbla som ballerina kjolar, enkla med eller utan sporrar i en eller flera färger, det finns mycket så som den sista lilla Japanska aklejan.



Som fuchior men så oändligt mycket lättare att få att överleva.

De dubbla är alltså från min fars trädgård, alla andra har jag dragit upp med frö mestadels från Thompson och Morgan en engelsk frö firma.
Jag gillar det lite vilda, det skall se ut som om blommorna hittat dit själva, därför gillar jag det enkla det naturliga.
Imorgon skall jag visa er fler favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.