jag

jag

onsdag 8 februari 2012

Detta med kläder

ATT HANDLA KLÄDER
Alla som fått barn känner nog igen sig.
Man åker ut till exempelvis Marieberg, för att köpa kläder till sig själv.
Ofta vet jag exakt vad jag skall ha.
Jag är nämligen inte typen som svävar runt lite och nyper i något en här än där.
Jag vet vad jag vill ha och finns inte det, ja då blir det inget annat.

Man, nej jag måste skriva jag, Jag travar in i affären, styr stegen mot dam avdelningen och börjar leta.
Det är fortfarande rätt okej.
Det första som slår mig är, är inte modet rätt lustigt i år?
Trots det plockar jag ihop en hög jag skall prova.
In i provhytten.
Vem designar provhytter?
Det måste vara en kvinnofientlig man.

Vad man än provar ser man.. nu glömde jag mig igen, jag ska det stå.
Vad jag än provar ser jag anskrämlig ut.
Kläderna måste vara sydda till sylfid smala tonåringar.
Frågan är om en tonåring skulle ta på sig detta plagg?

Kvinnor som fött barn ser inte ut som tonåringar i kroppen, ja jag vet att det finns få undantag.
I vilket fall som helst så gör inte jag det.
Så där står jag i provhyttens bleka ljus, jag ser sjuk ut och som en övergödd spädgris.
Fläsket väller ut både här och där.
Blusen jag provar är så urringad att halva magen syns, för att inte tala om BH:n!
Vem i herrans namn skall ha ett dylikt plagg på sig?
En utan bröst?
Är denna spetsblus egentligen sydd till en ung pojke/man?

Men jag ser inga transvestiter i affären
Jag kränger av den.
Pustandes och stönandes och med väldigt låg själv känsla hänger jag tillbaka allt jag provat.
Det finns inga kläder till bleka spädgrisar.

På min väg ut ur affären passerar jag barnavdelningen.
Och med mitt uppdämda köp begär rafsar jag åt mig strumpor med döskallar på, till sonen och ett par mjukisbyxor till honom.
Betalar i kassan och går tröstad ut ur affären.
Det finns i alla fall kläder till någon där
.Summa, mina barn har fruktansvärt mycket kläder.

Som den smålänning jag är, har jag dock sparat alla mina kläder sen den tiden jag var smalare.
Nu kommer de väl till pass.
Garderoben är ändå välfylld ett tag till, men sen när jag är för smal för de kläderna?
Jo, det finns ju kläder i större storlekar på de tre ledande butikerna.
Men de har så konstiga mönster.
Tror designers att tjocka människor gillar stora färgstarka mönster?
Är jag ett undantag?
Jag vill ha enfärgade plagg med någon liten kul detalj.

Annars är jag en romantiker när det gäller kläder, gillar rysch och pysch.
Var inne i helgen och köpte en tunika med många volanger och spets, den passade faktiskt men var hutlöst dyr.
Maken fick nästan hicka när han tvingades betala.
Dottern grät för jag stod på mig, jag skulle ha något till mig.
Hon granskade mig kritiskt i provhytten.
Såg mig våndas och svettas.
Jag undrar förresten om det är någon dold värmekälla i alla provhytter?
Det är ju så hiskeligt svettigt där.
Hon skulle vara smakråd i alla fall.
Hm, sa hon den är genomskinlig.
Expediten som insåg faran hämtade ett linne i samma färg.

Då satt plagget som ett ålskinn, något dottern inte var sen att på peka.
Med skadeglad min hjälpte hon mig av med plagget.
Vi har den i en större storlek i en annan färg, sa expediten.
Jag tog tveksamt emot den och se den passade.
Dottern log glatt som den goda dotter hon är och sa är det verkligen din färg?
Ja, nästan röt jag.
Jag hade köpt den, tror jag, om den varit orange.
Fast orange är definitivt inte min färg.

När jag sa att den tar jag såg hon på mig med tårar i ögonen.
Vad får jag för 600 kr mamma?
Inget sa jag och log.
Tårarna i hennes ögon svämmade över.
Tänk vad mycket kläder hon fått för att jag inte kunde ha några!
Men det är ovant för hela familjen ,att jag köper något till mig.
Maken gick raskt ut ur affären hög röd i ansiktet.
Välkommen åter sa expediten och log.
Tack, sa jag och log tillbaka.

Namnet på butiken betyder glädje och det tycker jag passar bra för jag var glad när jag gick ut.
Sonen var också glad, tänk vad vacker du blir mamma, sa han och vände upp och ner på burken som låter som en brunstig älg.
Nja, vacker det kommer jag aldrig att bli ,om den inte inför såna där heltäckande burkor som muslimernas kvinnor har i vackra mönster
 
 
 
 
 
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.