jag

jag

söndag 5 april 2015

Jojk i norrsken

Lyssnar på Norrsken av Jon Henrik Fjällgren på Spotify.
Man kan ju tänka att en joik och i synnerhet flera joker på en skiva borde bli enahanda.
Men det blir inte alls så!
En jojk är en ordlös sång som en hymn.

Det märkliga, som inte är märkligt alls egentligen, är att skivan skänker frid.
Den är storslagen, bombastisk är mitt ord, men det betyder säkert inte samma sak som när andra använder det.

För mig ger den själen vingar.
Det kan jag behöva, i synnerhet nu.
Man lyfts upp av sångerna, fyllas av något som är helt obeskrivligt.

På Jon Henriks hem sida på FB kan man läsa vad varje sång betyder och vad de handlar om.
vackert så.

Men jag kan nog bilda mig en uppfattning ändå.
För det han förmedlar med sin jojk är större än beskrivande ord.

Det var säkert därför kyrkan förbjöd joiken ( historia)
För där fanns känslorna men inga ord och hur förhåller man sig till det?
Alla förstår, men vad är det man förstår?

Ord i sånger går att förbjuda och censurera på grund av innehållet, men om sången förmedlar känslan men inte sätter ord på den? Vad ska man då censurera?

Lösningen för kyrkan blev att förbjuda jojken.

Men nu håller den på att erövra världen igen!

Det är jag glad för, för vi behöver alla lite jojk i våra liv.
Vi som springer i från livet självt, som glömt lyssna inåt.

Att nås av ett budskap från själ till själ kan då vara skrämmande.
Men det är befriande, renande och upplyftande.
Det kan faktiskt leda till stora förändringar.
För när vi möter vårt innersta väsen då sker det saker.

Jag älskar Jag är fri, men ännu lite mer, mitt hem är mitt hjärta, jag är ledsen och Nejlas jojk.

Jon Henrik har en fantastisk röst, men musiken är också i särklass.

Lyssna på en Jojk. Låt din själ få vingar.

Kanske är det så att ord begränsar en sång, gör det till något exakt.
Därför nås vi inte av alla sånger.
Vi kan inte relatera till dem.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.