jag

jag

måndag 13 april 2015

Ellos förr och nu.

Jag har handlat på Ellos sen jag var 15 år.
Det va säsongens stora händelse när den damp ner i brevlådan.
Först satt mamma och jag och tittade tillsammans.
Sen läste jag den själv, hur många gånger som helst.
När jag gjort det var det dags att kolla i den med bästa väninnorna.

Sen när jag läst och läst satte sig mamma och jag och beställde de kläder vi ville ha.

När jag själv blev mamma så började jag vänta på höstkatalogen på semestern och vår katalogen vid jul,.
först läste jag den hur många gånger som helst.
Sen läste barnen den först själva och sen med kompisarna.
Så satte sig familjen ner och beställde det man ville ha utifrån de pengar man hade råd att spendera.

Å så i år kom den i ny tappning.
Bilderna är grå(?) Plaggen är fotade mot vit bakgrund i stället för på modeller.
Jag är nu gammal (50+) ser inte så bra så jag ser inte hur de vita kläderna ser ut mot den vita bakgrunden.
De bilder som är fotade med modeller framhäver egentligen inte kläderna utan mer en känsla.
Den går mig spårlöst förbi.

Kollar in en kjol. Den finns i flera färger men de enda som syns i katalogen är laxrosa (antar jag för man vet inte med den layouten) Om man vill ha de får man kolla på Ellos.se. DET SKULLE ALDRIG FALLA MIG IN.
Har kollat där ibland och det är typ hundra sidor med klänningar och kjolar. Hopplöst att hitta något och varje gång man klickar på nått och sen ska tillbaka så börjas det om på sid 1 fast jag va på sid 54.

Texten är omöjlig att läsa då den står i följd istället för i korta stycken. Så var det med H&M och därför slutade jag handla där. Jag som ser dåligt har svårt följa och byta rad. Dottern med dyslexi kan det inte alls.

Tack och lov kan man fortfarande handla på Cellbes. De har kvar den gamla layouten och de har fortfarande bilder med modeller där kläderna är i fokus.

Handlade förr en hel del på La Redoute men nu har de också bara när katalog och då får det vara.

Tiderna förändras, jag accepterar det men det innebär inte att jag vill sitta framför datorn och kolla igenom tusentals plagg för att hitta nått jag vill ha.
Det var bilderna som gjorde att man föll för en blus eller en kjol. Miljön, stämningen och ljuset i bilden. Att stirra på en vit brodyrblus mot en vit bakgrund säger mig absolut inget.

Ännu tråkigare med färg i en gråtonad skala. Sofistikerat javisst, lockande nej.

Jag önskar Ellos, H&M, Jotex mfl lycka till i försöket att nå en ungdomligare konsumentgrupp.
Jag tror de måste byta namn om de skall slå an i den ungdomliga skaran. Ellos är förlegat, endast vi som handlat där sen barnsben skiter i namnet.
Det lär knappast bli hippt på skolgården att säga jag har köpt byxan på Ellos.
Mycket tuffare med Nellys.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.