jag

jag

tisdag 21 april 2015

Rötter kontra rotlös.

Jag föddes i Ljungby i Kronobergslän.
När jag var 2 år flyttade vi till Storebro, utanför Vimmerby i Kalmar län.
Där bodde vi tills jag var 7 år.
Då flyttade vi till Forsvik utanför Karlsborg i Västergötland. Där bodde vi ett år och det var ett år för länge.
1969 gick flyttlasset till Brevens Bruk, som det hette då.

Jag bodde ett par år i Vingåker och ett par år i Örebro, men flyttade hem emellan åt då jag gått ut skolan, eller blivit arbetslös. Jag bodde dock ett par år i stan när jag jobbade där.

Jag flyttade med make och barn till Odensbacken 2003. Och där bor jag som bekant kvar.
Men HEMMA kommer alltid att vara i Brevens.
Jag längtar ständigt hem och skulle flytta tillbaka imorgon om inte min man vägrade.


Jag har känt mig rotlös hela livet.
Vi flyttade ju runt som resanden.
Det var först när jag flyttade tillbaka till Brevens efter att ha bott i stan som jag kände att jag hörde hemma där.
Än mer blev det så när barnen föddes där.

Mamma och pappa ligger begravda på kyrkogården.
Det blev mitt första riktiga hem där på skolhusvägen 13.
Trädgården alla somrar i skuggan bakom huset.
Hanna som gungar i gungan i mattställningen.
Promenaderna med barnvagnen.


pappa och hans iller på armen.
Byxorna med både livrem och hängslen, baskern på sne och träskorna på.

Alla kvällar då jag satt uppepå och tittade ut mot landsvägen i fall någon bil man kände igen från Högsjö skulle fara där.
Kvällarna nere vid bruket under björken vid bänken där alla samlades.

Och doften av Ballamanas cigariller.
Örni som drog ur amazonen...
Henrik på flakmoppen.
Mia Lilieholm och jag hela somrarna.

Tiden är för längesen förbi men minnena finns kvar.

Om somrarna jobbade jag på gjuteriet och det var den roligaste arbetsplatsen jag jobbat på.


Mannen längst fram till vänster är min pappa. Bilden är tagen i det gamla gjuteriet.

Frågan är ska man flytta tillbaka?
Eller kommer jag känna mig rotlös igen?
Kan man komma tillbaka efter så många år och hitta tillbaka till det man älskade.
För det har ju hänt mycket både i mitt liv och i Brevens sen jag flyttade.


Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.