jag

jag

tisdag 31 december 2013

Böcker, böcker, böcker..

Vid köksbordet ikväll kom vi att tala om böcker.
Jag insåg för längesedan att två samlare inte kan bo under samma tak, då måste en ge upp sitt samlande, det blev jag.
Maken samlar på tidningar så vi har garaget fullt.
Han anser att inget skall kastas för det är en del av hans liv och hans historia.

Jag älskade böcker, ja jag älskar fortfarande böcker men har lämnat nästan alla till insamlingen här i Odensbacken.
Till en början köpte jag dem för min egen skull, sen sparade jag dem för att läsa om dem, vilket ju aldrig sker även om jag idag inte kommer ihåg vad de handlade om, vilket jag dock gjorde förr.

Sen sparade jag dem för att mina barn skulle läsa dem, men mina barn läser inte.
Jag köpte bra barnböcker för tiotusentals kronor till ingen nytta, de flesta läste jag själv högt för dem men när vi läst Cornelia Funkes bok Bläck död och dottern verkade ointresserad skippade vi fortsättningen och den blev den sista bok jag läste högt för dem. Jag hade velat vara som Olof Palme som läste högt för sina vuxna barn på somrarna, han läste de gamla klassikerna.
Så när bokhyllorna var full fanns ingen återvändo.

Så ikväll satt vi och bläddrade i en resebroschyr, och jag såg en resa till Grekland.
Jag har alltid velat resa dit dels för att min gamla nu avlidna rektor Eilertz Fryland ofta reste till just Grekland han skrev en bok om sina resor
 " Grekiska dagar " hette den, dels för att jag läst Mary Stewarts bok " Min bror Michel". Jag har läst alla hennes böcker.
Jag har också läst  Bernard Nords böcker om ett svunnet Sverige, om svedjefinnarna och fjällfolken. Jag har läst Sven-Edvin Salje som skrev om fattig Sverige precis som Vilhelm Moberg. Jag har läst "Driver Dagg faller regn" av Marigt Söderholm liksom Prostmamsellen.
Jag läste allt av Sigge Stark.
 Jag har läst Birgit TH Sparre böcker "kristallen den fina" och alla de andra.
Från fattigdom till rikedom gick jag då jag började läsa Charlotte Brontes "Jane Eyre" jag fortsatte med boken som hennes syster Emily  skrev "svindlande höjder". Jag läste Juliette Benzonis böcker om Catherine och om Angelique.
När jag började på gymnasiet på Karro fick vi i uppdrag på svenskan att skriva en recension på en bok, vi skulle läsa en bok i grupp och sen utvärdera den. Jag var i samma grupp som Gunilla Larsholtz hon valde en bok av Mary Stewart "Min bror Michel". Jag var väl inte så förtjust i hennes val men hade inget bättre att komma med så vi läste den och jag blev fast.
Jag fortsatte med "Det brinner en eld" sen gick resten av bara farten.

Jag gillade äventyrsböcker med spänning och läste Dorthy Gillmas böcker om Miss Pollyfax som blev hemlig agent på ålderns höst.
Jag läste Desmond Bagleys böcker och köpte dem till och med.
Jag har läst alla Agatha Christies böcker. Alla PH Whitneys böcker, Dorthy Eden, Viktoria Holt, Jag har med glädje läst alla böcker om Lord Peter Wimsey av Dorothy Sayers bäst var "De nio Målarna" som handlar om klockringningar i England. 
På senare år har jag läst alla PD James böcker om kommissarie Danglish.
Jag har läst alla böcker av Elisabeth George böcker om Thomas Lynley.
Jag har läst nästan alla Minette Walters bäst var de första.
Jag älskade Peters Ellis böcker om munken broder Cadfaell, tyvärr är författaren död sedan länge.   Jag läste som ung alla Maria Lang och har nu sett några på DVD.
På senare år har jag njutit av Peter Robinson, Arnaldur Indridason, Reginald Hill och många fler.

När det gäller andra kategorier av böcker gillade jag Birgit Nilssons biografi, Herrman Lindqvist bok Om Axel Von Fersen.
Just nu läser jag "Barnbruden" av Anna Laestadius Larsson. Har precis avslutat " när döden kom till Pemberly av PD James.
Böcker är en välsignelse, ett sätt at lämna det grå och resa i tid och rum.

Jag gillar Engelska deckare så klart, läser Ann Cleevs böcker om mord på Shetlandsöarna. Så nu vill jag åka dit.
Läser svenska deckare gör jag också, Läckberg, Marklund, Teorin mfl.
Dock inte Nesser. Men gärna Kerstin Ekman.

Bästa böckerna hittills är Jacqueline Winspears böcker om Maisie Dobbs.
Och  Lyndsay Fayes böcker om Timothy Wilders " New Yorks gudar" som handlar om staden New Yorks första poliskår. Bok nr två kommer i mars 2014.

Vad läser du?











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.