jag

jag

måndag 16 december 2013

Jul

Jag älskar jul.
Vår jul börjar 14 dagar före 1a advent, då sätter jag upp stakar och stjärnor, sen kommer tomtarna smygandes fram allt eftersom.
 Jag putsar alla mina ljusstakar, jag älskar mässing kan inte fatta att ingen köper dem för de är så billiga, dessa har jag fått för ett par tior på loppis.

 
 
Ja sen stryker jag alla juldukar och gardiner.
 Kuddarna får röda fodral och vi byter ut filtarna i soffan mot lite juligare.
Längre fram kommer tomteparaden stå på bordet.
Julgardiner i köket, utanför veden i påsar.
På fönstren glasdekorationer från Claes Olson.
Ljuslådan plockas ner från skrubben, många av ljusen är 20 år gamla och aldrig använda i alla fall aldrig eldade.
Såhär blev det i köket.
Nu fattas jultomtarna.
Medan jag var ute och hämtade dem kom grannens katt in och ville hjälpa till, han var mycket nyfiken på julgranskaramellerna i lådan så han fick gå ut igen.
 
Lilla telefonbordet i hallen har fått nissar och ett hus från WWF.
Julänglar på lilla blombordet i vardagsrummet, flera köpta för någon tia på loppis.
Kyrkan är arvegods från mina föräldrar tyvärr är den lite sleten av alla barn som tyckt den skulle spela stilla natt vilket den inte kan längre. Tomtarna till vänster fick jag en jul av Anna i Kniphammaren. Duken har min mamma sytt.
En liten julgrupp på köksbordet hör ju också till...

Amaryllisar är också ett måste till jul, i år blommar de om, för jag satte dem i hästskit i somras!
 
I fönstret i hallen har vi alltid vår julkyrka som Kimmen och jag köpte första året vi firade jul tillsammans, vi köpte den på Larssons i Högsjö och det var sista julen de hade affär. Änglarna har jag skickat efter från Ellos för många år sedan.
De kostade inte ens 50 kr.
Man behöver inte köpa dyra saker man kan köpa på loppis och billiga fina saker på bla, Rusta.
Ja sen skall granen in som är en utsliten 20 år gammal plastgran, för jag vill inte hugga ner någon livskraftig gran ute för någon vecka inne dessutom hatar jag barr och är allergisk mot kåda.

Nytt blandas med gammalt, karamellerna har min mamma gjort, tomten köpte jag på Åhlens för några tior.


 Kotten har Hanna gjort.
 Ängeln fick jag av Pia Baldwin för många år sedan den liknar mig :)
Julgransbelysningen är ur gammal och var mina föräldrars.
 
Ja så ser min jul ut 2014.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.