jag

jag

tisdag 3 december 2013

Välsignade jul eller...


 
 
 
Om man nu kan kalla tiden före välsignad.
Satt på Ikea här om dagen och då slog det mig vad julklapps köpen gör med oss människor.
Det första jag lade märke till var alla smått desperata män som irrade runt med mobiltelefonen tryckt mot örat och svetten lackandes i pannan som fjärrstyrda robotar. Det gav ett intryck av att det i andra änden på luren fanns någon som dirigerade dem bland hyllorna.
Sen fanns där det ny blivna mammorna släntrandes mellan hyllorna med barnvagnen i händerna och ett drömskt utryck i ögonen. De såg ut som de befann sig i en annan värld.
Det fanns andra mammor som inte såg full lika drömska ut. De såg mer ut som ihjäl stressade möss. De rusade fram bland hyllor och pynt med ett jagat djurs blick, släpandes på minst två skrikande ungar. Andra mammor sprang efter sina illbattingar med ett desperat uttryck i ansiktet medan ungarna gick bergsärkagång i hyllor och lådor. De som inte hunnit fram stod förtvivlade och bände isär barnens fingrar om både stekpannor och mjuka möss.
Sen finns de unga paren som antingen susar fram mellan rader av prylar eller strosar fram. Alltid tjejen först och killen släntrandes efter. De flesta såg ut att önska sig någon annanstans.
Jag såg kvinnor i min egen ålder körandes överlastade vagnar med allt från badrumsskåp till diskställ. På toppen av berget hjullrade röda julplädar och kuddar.  De här kvinnorna höll god fart och jobbade sig igenom affären med målmedvetna steg.
 
Sen fanns det äldre par med precis lika överlastade kundvagnar med förmodade julklappar.
Kvinnan med vagnen och gubben med inköps listan i högsta hugg.
Det fick mig att fundera på vad jul betyder för mig.
Vad är roligast med julen?
Maten? Nä.
Samvaron? Absolut inte.
Tv programmen? Nepp.
Julpyntet? Ja kanske.
Nej roligast med julen är när ungarna öppnar julklapparna.
Fast det är påfrestande så är det, det roligaste jag vet att få köpa saker till mina barn.
Det spelar ingen roll om det är saker eller kläder. Jag tycker om att ge bort saker.
Det spelar inte så stor roll vad det är vi ger varandra, det roliga är när barnen sliter pappret av paketen.
Att se förväntningarna och glädjen i deras ögon.
Det är inte alls lika kul att få.
Så julen för mig är när vi sitter i soffan och öppnar våra julklappar.
Den bästa julen är den då vi är hemma på julafton.
 Bara slappa och vara tillsammans fram för brasan i vårt vardagsrum.
Men så är jag en riktig stugsittare.
 
   




 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.