jag

jag

tisdag 3 december 2013

Svensk skola vad var det som gick fel? appropå debatten i tv 4 nu på morgonen.

Jag tror jag vet.

11 år av borgerligt styre, där utslagningen av människor ökat.
När ekonomin rasar, rasar barnen.
Det är en av grunderna.

Den andra är sanningen.
1977 när jag gick ut skolan åk 9 fanns det på min skola bara de finska barnen som inte var födda i Sverige av svenska föräldrar. I vissa skolor i dag är 98% av barnen utlands födda eller andra generationen invandrare.

Det säger sig självt att dessa barn behöver ett gediget och kontinuerligt stöd i den skola vi har i Sverige.
Det blev svårt för de finska barnen att klara sig i skolan, då är det ändå vårt grannlands barn och vi har likartade kulturer. Hur komplicerat skall det då inte vara att komma till en totalt främmande kultur och ett språk man inte förstår från början? Lägg där till att många familjer som kommer är hårt traumatiserade.

kraven på resultat har ökat i skolan det har Jan rätt i, men hjälpen att nå målen finns inte.

Klasserna har blivit större.
Fler barn mår allt sämre i skolan, vi löser det genom att ge dem diagnoser.
På 70-talet fick de hjälp utifrån sina behov oavsett vad det hette.

Det fanns stödundervisning, jag gick själv i den för att lära mig läsa.
Jag gick till en tant som hette Bitte som med hjälp av ett läshjälpmedel kunde träna upp min läsförmåga och mäta resultatet.
Jag har dyslexi så det var inte så lätt, men det fungerade.

Idag är tempot så högt att det inte finns utrymme för att träna något alls.
Barnen får datorer istället.

Det fanns också en OBS- klass, som herr Asserwall förestod, han var en äldre mycket bestämd lärare som verkligen tog hand om sina elever, skolans värstingar. Han gick ut i byn för att hämta hem dem, när de satt på grillen eller vi kiosken i Pålsboda.
De som absolut inte kunde vara i skolan fick anpassad skolgång där de fick ett arbete två dagar i veckan eller mer vid behov.
Jag kan tala om att det gått bra, för att inte säga mycket bra för de elever som gick där, som jag känner. Flera av dem är egna företagare.

Vi hade rak kateder undervisning, vilket gav oss en lugn studie miljö.
Det fanns inget utrymme för att leva rövare eller inte göra det som man skulle.
Bråkstakar fick lämna klassrummet och hände det ofta fick de gå i OBS-klassen och så var det.

Vår skola städades på dagen, vi pratade alla ett par ord med våra städerskor.
Vi hade en alltid närvarande vaktmästare som hade god kontakt med den manliga delen av eleverna.

Vi hade Monica som var vår skolvärdinna.
Vi hade fritidsgården att gå till på rasterna.
Där kunde man för 1.25 köpa pang och saft om maten inte var god.

Det fanns så många vuxna.
Vi hade skolsyster, syo, rektor, kurator och expeditions personalen.
Vi hade en trevlig bibliotekarie och biblioteket var öppet hela skoldagen.

Det finns inte längre så många närvarande vuxna i skolan.
Städning sker på kvällen.  Skolvärdinna finns inte.
Bibblan och gården är inte öppen hela skoldagen.
Skolsyster finns inte alls på skolan vissa dagar ännu sämre med kuratorn.

Vi hade dessutom flera specialpedagoger, en för matte och en för svenska.
Det fanns hemundervisning för de finskspråkiga barnen.

Varför är det då så viktigt med vuxna utanför klassrummet?
Därför att då blir alla barn sedda under en dag.!
Det är det viktigaste.
Till och med jag som smög omkring i korridoren blev sedd av personalen.
Jag som var så rädd att komma försent att jag i början satt utanför klassrummet vi skulle va i, en timme innan när vi hade håltimme.
Lärare stannande och växlade ett par ord.
Monica kom förbi...
Min dotter satt för några år sedan på Odenskolan på golvet och grät INGEN av lärarna frågade hur det stod till.

En förälder berättade för mig att man får ogiltig frånvaro om man går till skolsyster på lektionstid.
Vår skolsyster var vår extra mamma när jag gick på högstadiet.
Till henne gick man för att få lite ömhet, om man mådde dåligt i själen tog hon puls och gav oss ett glas saft.
Andra gick till studierektorn, syon eller Örjan.
Örjan var vår unga vikarie. Han hade tid för alla. Alltid.

Hur skall vi räta upp eländet?

IN MED FLER VUXNA I SKOLAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I invandrar täta skolor skall det finnas personal/ skolvärdar som talar deras språk och kan deras kultur. Jag förstår om SD nu sätter kaffet i halsen, men så måste det bli!!!!!!!

Vi behöver skolvärdinnor och skolvärdar.
Städningen skall ske på dagtid.
Det skall finnas ett allt igenom närvarande elevhälsoteam.

Det spelar ingen roll om vi byter rektor, det har vi gjort så många gånger här i Odensbacken.
Det spelar ingen roll om vi gör om lärarutbildningen, får ny läroplan skärper kraven......

Om vi inte anpassar undervisningen efter den svagaste eleven i klassen, kommer allt fler barn lämna skolan utan betyg i ämnena.

Det handlar inte om vem som är bäst, kan mest eller vem som har finast föräldrar.
Det handlar om att tillgodogöra sig undervisning.
Bort med betygen. Låt de nationella proven sätta betygen.
Låt en betygsgrupp från en annan skola sätta betygen eller presentera resultaten inblanco för den som sätter betyg.
För först då får vi rättvisa betyg.

Inte ens på min tid fick man det.
Jag blev uppkallad till biologi läraren.
Han undrade om det var okej att han gav min 5a i biologi till klassens snyggaste kille.
Klart jag sa ja. Trots att han varit borta hela terminen med vattenkoppor och jag varit där. Jag hade ju kommit in på social-linje som på den tiden var en slask linje. Men killen skulle till Kvinnersta, han hade en gård att ta över....
På den tiden var intagningspoängen hög till Jordbruk.

Skolan har blivit vår tids största utslagnings plats.
Ingenstans i vårt samhälle lämnar vi de svaga så fruktansvärt ensamma.
Bara de hemlösa har en liknande situation.
Att vara i en miljö där du inte får hjälp på veckor, där andra elever kränker dig, förstör dina ägodelar och din undervisning är en katastrof och ingen gör något.

Mest förbannad blev jag när jag fick höra att den unge som var värst i dotterns klass fick MVG i alla ämnen och dessutom ett stipendium.
Han som var med och förstörde undervisningen så min dotter inte klarade av att vara i klassrummet. Ursäkta uttrycket men sånna jävla ungar skall ha sänkt betyg i de ämnen de stör i. Skulle varit rättvist med G i alla ämnen istället. 
Så länge vi inte hjälper dem som behöver hjälp, och dessutom inte straffar dem som trots goda kunskaper förstör för andra för att det går ju bra ändå...
så får vi ingen skola för alla.

Problemen är inte längre bara den kommunala skolans, Engelska skolan har i höst haft gigantiska problem med mobbing och kränkningar...

Det blir så när kraven blir större än eleverna härdar ut eller klarar av.
Vår hjärna är inte utvecklad för att planera och strukturera vår egen undervisning förrän på universitetet, men i vår svenska skola får vi göra det från F-klassen.

När jag gick i skolan fick vi lära oss att i en ekonomi skulle man inte bromsa sig ur krisen man skulle gasa.
Samma gäller här, det går inte anpassa, skära ner, slimma in skolan i en för liten kostym.
Sanningen är den att här måste det gasas, kostymen måste läggas ut och vi måste anpassa skolan efter elevernas behov inte tvärt om!!!!

Om det skall sparas någonstans skall det göras hos herr Björklund. Vi kan skicka hem honom, då har vi lite mer pengar att röra oss med.

Vi har kommit till vägsände inom vårs skola och omsorg.

Det går inte längre med fler skatte avdrag, fler utförsäljningar...

Vi måste förvalta vårt pund.
Det är barnen som är vår framtid.
Det är nu vi väljer vilket samhälle vi vill ha om 20-30-40 år.

En liten klick som sitter bakom galler i förorterna livrädda för dem utanför, eller ett samhälle där vi alla har en chans till ett bra liv.

OM jag fick bestämma, skulle vi dra i nödbromsen och ta oss en allvarlig funderare på om jobbskatteavdraget är den lösning vi vill ha.
Är det en lösning att 2/3 av befolkningen lever gott medan resten lever i armod? Hur blir det om 20 år?

Är det vettigt att vi idag inte producerar vår egen mat?
Är det inte helt befängt att vi låter landsbygden dö?
Är det inte helt åt helvete att man inte kan enas om att färjan till Vinön har jour?
Eller tänkte ingen på att det kan bli storm och att en hjärtsjuk då måste åka gummibåt in till land?

VEM FAN VILL ÅKA GUMMIBÅT MITT I VINTERN I FULL STORM PÅ EN SÅ STOR SJÖ SOM HJÄLMAREN???

Svensk politik de senaste 11 åren är en politik driven av dummerjönsar som inte tänker på annat än de pengar de kan få ner i sin egen ficka.

Nu står de där med skägget i brevlådan och skyller allt på alla andra.
Vi är alla skyldiga,i alla fall alla som vurmar för skatte sänkningar.
Hade det inte varit bättre med en bra skola för ungarna än några hundralappar i plånboken?

På gymnasiet har man nu slopat böcker, man använder its Learning, och det fungerar inte....












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.