jag

jag

lördag 31 augusti 2019

Cirkus Brazil Jack/handduken



I eftermiddags var hela familjen på Cirkus.
Jag har varit på Wicktoria när barnen var små. Hanna och vi var på cirkus Scott när hon var 9 år. Den föreställningen var tråkig.

I Kväll var vi på Brazil Jack. Hela föreställningen var magisk.
Varje nummer gick i en rasande fart till i hållande handklappning och där emellan applåder.
Mellan varje fartfyllt livsfarligt nummer var det komiker. Inte clowner. Det hade Trolle redan insett att clowner inte var aktuellt efter filmen Det. Jag gillade komikerna, deras "nummer" började innan föreställningen runt om i tältet.
Brazil Jack är också en djur fri cirkus och en jämställd. Helt rätt i tiden.
Jag saknade inte djuren fast jag trodde jag skulle göra det.


Jag hade en särskild anledning att gå på cirkus. Själv var jag mycket liten sist jag var på Brazil Jack troligen yngre än 7 år.

I våras såg jag Trolle Rhodin hos Malou efter tio.
Han gav ett blygt och reserverat intryck. Han försökte se avspänd ut men lyckade se besvärad ut i stället.

Jag blev nyfiken på honom så jag kollade hans Instagram och läste några artiklar på nätet.
Hans liv hade inte varit enkelt. Hela hans familj gick igenom ett trauma när hans bror tog livet av sig.
Familjen föll samman och det var 2 månader innan turnéstarten.
Trolle säger själv att han var tvungen att välja, antingen klappa ihop eller axla rollen som samordnare och driva cirkusen vidare. Han var stark och valde det senare. Eller kanske bara en överlevare, livet måste gå vidare.
Det fanns en air av sorg och vemod över honom men också en rebellisk sida.
Jag funderade mycket på vem han verkligen var.

Jag brukar sy en kökshandduk till dem som gått igenom något svårt. Den första fick Ola Salo, jag både hörde och kände hans förtvivlan, hans ensamhet. Den andra handduken skickade jag till Jon Henrik efter att ha läst om den mobbing han utsattes för som barn och den förtvivlan han bär på. Det kändes som om han var på väg bort från livet.

Nu satt jag i mitt kök och försökte förstå vem Trolle är.
Jag insåg ganska snart att han både andas och lever cirkus 24/7 året runt. Han reser världen runt på vintern och letar talanger. han är koreograf, eldslukare, akrobat, cirkusarbetare, tältansvarig (reser tältet med killarna) utöver sitt jobb som cirkusdirektör och allt i allo.

Trolle är 12e generationen cirkusartist på sin mammas sida. Hans farfar startade Brazil Jack.

Så jag satt vid mitt köksbord och funderade.
Det tog 35.5 timmar att göra handduken. Man börjar med att leta bilder och info på nätet. Sen ritar man en mall.
Väljer handduk det blev en handfållad i hellinne och Moline garn. Skapar ett mönster. För över mönstret på handduken. Sen är det bara att börja sy.






Nedan kan du se  resultatet. Varje bild är en symbol för något.

 Hjärtat är Trolles kärlek till cirkusen och elden bakom hans yrke som eldslukare, men kanske mest ett hjärta som brinner för cirkus.
 Cirkus Brazil Jack började 1899 i år firar de 120 års jubileum.
Lindanserskan symboliserar Tolles mamma Carmen, jag hade förmånen att få träffa henne idag, en vacker och mycket trevlig kvinna.
 De grå figurerna är det drömska med cirkus, cirkus är drömmar vävda av hårt arbete och det omöjliga som blir möjligt.
Hjulet är de resande folkets hjul som Trolle har tatuerat på handleden.
Också cirkus tältet. Inte det bästa jag sytt men det fanns inte en vettig bild på nätet att rita efter.
Det skulle funnits en svart Camaro som Trolle åker i men det gick inte att rita över den på handduken.

Jag lämnade över min gåva och fick en kram och en smällkyss på kinden.
Jag mötte en mycket varm och kärleksfull människa. Den sidan framgick inte alls i media. Han tog sig tid att fotas med alla och en var som ville. Många sa inte ens tack.
Han väntade medan den utvecklingsstörda tjejen letade i handväskan och sen bytte telefon att fota med, han hjälpte till och med till och öppnade den och räckte över den.
En fin medmänniska.
En underbar kille.

För varje stygn har jag upprepat mantrat " jag önskar dig all lycka på jorden och all kärlek himlen rymmer"
På så sätt är jag en del av magin och handduken blir magisk.

Man måste tro på det magiska på cirkus händer det varje dag.

Har du inte varit på Brazil Jack tycker jag du ska gå. I år är nog chansen noll men de kommer åter nästa år.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.