jag

jag

torsdag 22 augusti 2019

Egoister utan moral och etik



Vad händer med folk?
Ja hela nationer.

På min tid, som verkar vara en tid före stenåldern...

På min tid började vi varje morgon med en sång, "vi går över daggstänkta berg" och en Psalm "din klara sol går åter upp,Jag tackar dig min Gud."

Vi fick lära oss att det var fult att ljuga, att bära falsk vittnesbörd mot vår nästa. Det stod till och med i bibeln, den bok som ligger till grund för det flesta länders lagböcker och konstitutioner.
Den betyder ingenting i dag.

Vi fick lära oss hyfs och fason. Vilket innebar att tacka för maten även om det inte var mycket att tacka för. Vi fick lära oss att uppföra oss hövligt och respektfullt mot äldre.

Vi fick stryk.
Vi fick veta när vi gjort fel men i bland också när vi inte gjort fel.

Som en efterleva efter kriget så lärde vi oss att alla för en, en för alla, att kollektivet var starkare och att ingen grupp var starkare än sin svagaste länk. Alltså tog vi hand om de svaga. Vi hade överseende med dem som inte hade alla de resurser vi hade.

Man gjorde inte vad som helst mot någon annan, du vet rättvisans kvarnar mal långsamt med de mal. Eller det du sprider ut det får du tillbaka. Karma.
Men också Gud både som nådefull och straffande.

Det var ett samhälle som byggde på vi.

Det var också så att man inte la sig i andras angelägenheter och man suktade inte efter grannens saker eller hans fru.
Det står också i bibeln, du ska inte ha begärelse till din nästa, inte till hans fru eller något annat som till hör din nästa.

Man var tacksam för det man hade.

Så såg det ut, men det gör det sannerligen inte i dag.

I dag letar vi svaghet hos varann så vi kan banka ner vår nästa  långt under skoskaften.
Vi sprider illvilliga rykten om vår nästa och förnekar sen att vi själva är lika dåliga människor och vi pratar minsann inte skit. Vi missunnar alla andra det de har och grämer oss över det vi inte har.
Vi går över lik, varje dag på alla nivåer i vårt samhälle. Ja i världen.

Jag först. I trafiken oavsett trafik regel som gäller. Jag först i befordran på jobbet. Jag först på fritiden.
Du får ta mina jobbar pass för du är ingen ting medan jag är betydelsefull och har rätt att smita undan.

Du har en pojkvän /man/ status jag vill ha då pratar jag skit om dig till alla och till honom, och väntar sen på att få ta över honom.
Man tycks ha glömt vad kärlek är och respekt för sin själv.

Min son är besviken på oss för att vi inte har råd att ge honom allt det där som alla andra familjer ger sina barn, pengar och prylar. Häftiga semestrar till platser som knappt finns på kartan.

Han ser inte den gemenskap vi har, den respekt vi har för varann och den frihet under ansvar jag gett honom och vår dotter. Han ser bara det han inte har och det han vill ha, där är han lik sin far.

Jag har aldrig varit avundsjuk på en enda människa. Det enda som fortfarande svider i skinnet var att jag av hela mitt hjärta ville gått häst eller lantbruk på Kvinnersta men fick inte det varken för min lärare eller mina föräldrar. Därför har jag hela mitt liv varit vilsen och inte vetat vad jag ville bli. Så jag blev inget. Jo jag har en högskoleutbildning till fritidsledare och kanske är jag riktigt bra med tonåringar men jag förstår fortfarande djur bättre.

Vi tar oss friheten att trycka ner andra, att gå förbi, att lämna de svaga bakom oss med orden -de får väl göra något åt sitt liv det har ju jag fått göra. Men då glömmer man att alla kan inte göra något åt sitt liv, det kräver resurser både på övervåningen och i lemmarna.

Inte ens när vi gift oss och tu bliva ett bryr vi oss om varann. Så många ensamma människor i äktenskap och partnerskap det finns.
Det är jag och du får bara göra som jag säger. Jag åker på min två månader långa resa tråkigt att du får vara hemma men fan ta dig om du gör så mot mig.

JAG, JAG, JAG överallt.
Vart tog VI vägen?

I dag är det en skam att vara nationalist.
Det är det inte i USA, Kina eller många andra länder ex Norge. Men det är för att de i modern tid har fått kämpa för sina länders överlevnad. Det betyder inte alltid i krig utan kanske bara mot övriga världen, så som vi nu skyller allt på Ryssland och fryser dem ute.

Agenda 2030 vil ha en jord ett folk ingen religion. Det är vad det är, en utopi. Alla jordens folk kan inte enas utom om det kommer ett reellt hot utifrån. Utomjordingar kommer och tar oss. Då kommer vi stå sida vid sida.

JAG, JAG, JAG..

Ingen mänsklighet kan överleva som samhälle om man låter delar av befolkningen gå under, för det finns alltid en på sista plats till siste man.

Man ska vara nationalist, det är ju vårt fädernesland, våra förfäder har byggt vårt land med blod, svett och tårar ibland tills döds. Varför ska jag inte hedra mitt land, min religion, mitt folk?
Blir jag verkligen rasist för det? såklart inte!

Jag anser att alla folk som inte respekterar sina medmänniskor utan försöker ta över deras ägodelar, partners och länder ska straffas på det sätt som de förtjänar. Oavsett om det är bedragare eller en nitisk bank.

Vi måste värna vår integritet, du gör förbanne mig inte som du vill med mig oavsett plånbok, hudfärg eller sexualitet.

En vän till familjen kom sin första skoldag till en klass där hon var den enda svenskan med blont hår och blev per automatik hotad till livet för detta var de utländska tjejernas och killarnas skola. Har vi verkligen segregerade skolor i Sverige? är inte det olagligt att sätta endast svenskar i en skola och utesluta invandrare? Hur kan då motsatsen vara möjlig?

Här är vi alla lika inför varann och inför lagen, svensk lag. Här respekterar vi varann oavsett hudfärg, språk, etnicitet och sexuell läggning annars kan de som har avvikande åsikter lämna landet. Å jag menar oavsett om du är etnisk svensk eller inte.

Men det är jag framför oss.
Det vi mot er.
Jag mot dig.

MOT, MOT MOT INTE MED? Varför.?

Enade vi stå söndrade vi fall.

Etik och moral vart tog det vägen. Omtanke, uppoffring, kärlek och givandets gåva - borta.

Jag ger dig min kropp för annars blir du kanske ihop med någon jag inte gillar.
Du får min kropp mot en cigg, jag betyder ändå ingenting varken i andras ögon eller mina egna.

Men alla har ett värde, vi är alla en del av mänskligheteten vi är alla en del av varann.
Vi saknar inte oxen förrän båset är tomt. Jag väljer bort dig för du har ingen status, för att du mår dåligt, för att du är för glad, för snygg för vad som helst som inte jag gillar.
Å en dag är den personen borta för alltid. Vem bryr sig?

Hur ska vi hitta en partner eller en vän om vi sållar bort dem som inte VI tycker om, men tänk om den människa du valde bort innan du lärt känna den var din soulmate?
Tinder är ett bra exempel. Fel hår färg, fel fel fel men människan bakom då?

Ingen kan älska lägre. Vi kan ha sex med vem som helst, var som helst, när som helst, men vi är oförmögna att släppa in någon och ge och bli älskade. Vi vill inte vara sårbara i den hårdaste av alla världar. Så kommer mänskligheten dö ut, i alla fall i väst.

När man tar ifrån människor en Gudsbild, lämnar dem utan moralens skyddsnät och etiken regler då är vi inga människor längre vi är rovdjur utan nåd.
Vi förfasar oss över brotten människor begår, förstörelsens de är mäktiga till men vi har skapat dem. Samhället har skapat sina medborgare.

Vi måste hitta bromsen på detta skenande egoist tåg. Sen slå i backen.

Vi kommer sluta som döda om vi inte gör det.
Vi har valt ledare som kastar sand på varann i sandlådan. Vi har valt människor som är omänskliga till ledande poster. Vi har själva tappat vår inte kompass.
Vart är vi på väg? Är vi ens på spåret?

I vårt land pekar PK liga med hela handen mot Ryssland, ryssen kommer. Miljön går under. Det spelar faktiskt ingen roll om jorden går under för mänskligheten är redan under isen. Lite som Sodom och Gomorra, Gud lät utplåna dessa skökor.

Enade vi stå söndrade vi falla. En nation ett folk en religion. Vi är ett kristet land ja ja det var längesen men i grund och botten bygger hela vårt samhälle på att vi är det. Utan Gud inga lagar. Utan moral inga lagar.

Vi måste resa oss och kasta ut blodsugarna som tagit över vårt samhälle därför att tänkande människor inte orkat engagera sig politiskt. Jag talar om dem som gått över lik för att komma dit där de är. På vägen ligger spillror av medmänniskor. Löfven var villig att slänga ut hela den socialdemokratiska politiken som vi och våra förfäder kämpat för i 200 år för att få hänga sig kvar på tronen som stadsminister. Positionen var viktigare än ideologin. Och vi gråter alla.

Vårt land är numera religionsfritt. Vi har ingen statsreligion. Vi har inte längre någon kultur, och den vi trodde att vi hade är värdelös och saknar grund. Men alla andras kulturer är mycket bättre. Som i sandlådan det du har vill jag ha här får du mitt, bytt är bytt och kommer aldrig igen, det sa man på min tid i sandlådan, när vi bytte bokmärken och klippdockor.
Status hade den som hade det alla andra ville ha....













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.