jag

jag

söndag 1 april 2018

Anita funderar, världs läget, nätet och kriget.


Jag har funderat.

De här  kontraspionen som förgiftats tillsammans med sin dotter, som just anlänt till England från Ryssland.
Varför antar hela världen att det är Ryssland som gjort om samma misstag som med den förre avhoppade spionen?
Jag tror att det inte är Ryssland som gjort detta. jag tror att det är en tredje makt som vill starta ett krig mellan Europa och Ryssland, ja kanske hela världen.

Det är extremt oroligt i mellanöstern, krig i Syrien (där strider både Ryssland och USA i princip emot varann.)
Det är krig i Jemen där strider Iran mot Saudi Arabien.

Jag funderar på om det inte kan vara så att någon gjort detta dåd i England för att få igång ett krig som hämnd för de krig som förs i andra länder.
Vi är just nu i en politisk kris, ett kallt krig mellan Ryssland och övriga världen. Diplomater utvisas från alla håll.

Men vem är skyldig? Och om det inte är Putin hur ska man kunna reparera relationerna till Ryssland, efter detta gigantiska misstroende?

Vem vill ett tredje världskrig? Kan det vara ett dåd av IS? 

När det gällde USAs president val så var det ju inte Putin som lagt ner det största jobbet på att på Trump på posten. Kort fattat så kan man ju skylla på ett  företag och FB.

Hur tar man över folks hjärnor?
Det slog mig hur lätt det är idag.
Här börjar ungarna scrolla genom flödena i telefonen redan före frukost mackan. Om man kan rikta reklam mm till var och en vilket man kan så är det nog en lätt sak. Se bara vad som händer om du kollar kläder på ett företag och sen öppnar FB i kanten på flödet ligger precis de produkter du tittat på.....
Kallas i min värld för indoktrinering och dolk marknadsföring. Din hjärna matas med det du varit intresserad av tills du köper det.

Om man tänker att man matar alla i ett land med samma skit som dyker upp på varenda sida du tittar på och före varje videoklipp på Youtube...

Snart kan man ta över hela länder medan folk glor i mobilen.
Tills någon tar upp kameran och fotar stridsvagnarna på Gotland eller var de nu dyker upp, då är nyheten het på alla medier.

Vi har somnat bakom mobilen. Vi ser på världen genom linsen på mobilen oförmögna att handla.
När något händer tar vi upp mobilen och filmar och lägger ut, att någon dör på kuppen rör oss inte.
Nej den förmåga togs ifrån oss redan som barn i alla olika spel man kunde spela via dator eller konsoler.

Vi är redan zombifierade.

Vi försöker nu lära barn källkritik, men hur lär man någon empati( för annat än gulliga kattungar på FB)?
Vi umgås inte längre med varann. Vi chattar PMar och skypar.

Skulle vi ringa på hos grannen skulle de bli förbannade för att man stör, alternativt tror de man tänker råna dem.

Vart är vi påväg?

Jag börjar tröttna på nätet, just för att jag är trött på att matas med reklam. Datorn blir otroligt seg av skiten.
Jag blir oxtokig när man ska klicka på något och precis när man gör det kom reklamen upp och datorn laddas med en helsida av skiten.

Hur länge orkar mänskligheten?
Vad händer om vi stänger ner internet? Vad händer då med våra barn?
Hur skulle världen se ut om vi slutade surfa? kanske börja umgås med varann istället?

Näthandeln är rekord stor.
Men tänk om vi skulle prioritera så när producerade varor som möjligt. Då skulle fler få jobb i Sverige.
Jag väljer alltid svenskt om jag kan eller saker från Nordiska länderna, utom grisköttet det köper jag aldrig från Danmark, pga deras djurhållning. Jag köper inte GMO mat.

2018 snart ett nytt årtionde hur vill du att din värld ska se ut?
Vill du vara långt borta från verkligheten i din närhet genom telefonen?

Somligt var bättre förr.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.