jag

jag

söndag 12 november 2017

Lycka - vad är det?

Lycka är ett relativt tillstånd.
Någon blir lycklig av lite, andra har större pretentioner.

Jag blir lycklig över många små saker.

Om vintern gör snön mig lycklig i alla fall den första sen ojar man sig över att behöva skotta bort eländet.
Jag blir lycklig av att gå ut och fota det som är vackert.

 
När det lackar mot advent då börjar jag pynta. Jag börjar redan 14 dagar före 1a advent, för i november är jag deprimerad
och allt är grått och tungt. Så jag börjar i november att plocka fram lite pynt i taget. Brukar göra en julgrupp att ha på bordet med hyacinter som sprider en fantastisk doft. Det gör mig lycklig.


Tre veckor före advent brukar vi jul baka, doften gör mig lycklig. Ja rent av salig. Vi spelar julmusik och bakar, sjunger med -även jag fast jag inte har någon sångröst..



 
 
 
Julen går och då mellan jul och nyår brukar vi städa bort alla jul och allt blir vitt istället, det gör mig också lycklig för nu tycker jag att våren är på väg. Förr kom de stora frökatalogerna från bla England vid den är tiden. Det var salighet att sitta i köket med en T&M katalog och en kopp kaffe. Jag läste sönder dem. Nu blir det nackspärr vid datorn istället.
 
Sen i februari kommer fröpåsarna och då pirrar det i magen av lycka.


I slutet på februari och då kan jag knappt bärga mig, är det dags för sådd.
Jag bullar upp allt på köksbordet och börjar så små,  små frön av penséer och petunia.
Jag fyller fönsterbrädorna med sålådor..
När det första lilla fröet tittar upp är jag så lycklig.
Nu börjar en lång väntan. Väntan på krokusen, vår stjärnor och alla tulpaner. De olika blommorna för våren framåt och varje gång det slår ut något känner jag lycka för jag har petat ner varenda lök i rabatterna här och de har blivit mina vänner.


 

Några av fjolårets frön har förirrat sig in bland plattorna och de är också en glädje.
Så här års sitter jag på min stol vid mitt bord och njuter av våren som varken är för kall eller för varm.
Sommaren gör mig sällan lycklig, det är för varmt eller för kallt. Men om vädret mot förmodan skulle vara lagom då är jag lyckligast i min trädgård på alla fyra i rabatten.




Varje blomma slår an en ton i mitt bröst. Lycka, glädje och stolthet. Jag har lyckats med något.

Så kommer hösten. Jag älskar hösten. jag är aldrig så lycklig som i augusti, september och oktober.




Färgerna, ljuset, den absolut klarblåa himlen. Doften av mylla och solens sista långa strålar.

Jag är inte lycklig hela tiden, men stannar man upp och ser sig omkring, sniffar i luften eller lyssnar på sitt hjärta så finns det mycket att glädjas åt.

Många lyckliga små ögonblick att njuta av.




 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.