jag

jag

söndag 1 november 2015

Skänk en slant, skänk varje månad ge bort dina kläder...


Det brinner i Sverige.

Alla vill ha.
Lutherhjälpen, SOS-barnbyar. Läkare utan gränser.
Utanför matbutiken sitter någon som ropar hej hjälp mig snälla, snälla.
På nätet rullar hjälp ropen, bli tigerfadder, skänk en matkasse....

Slår på tv, om man glor på några reklamfinansierade kanaler är i princip hela reklamen ett enda stort rop på hjälp.
Hjälp denna stackars åsna, hans mamma jobbade ihjäl sig nu står han på tur.
Hjälp denna fattiga flicka i sopstaden någonstans i Sydamerika.
Hjälp denna stackars flicka att få ett liv hon är harmynt och behöver en operation.
Hjälp de här de ser inte.
Köp vaccin i julklapp till den som har allt.

HJÄLP.

ALLA gör ett behjärtansvärt arbete.
Det är synd om alla.

Vi tar just nu emot den största flyktingströmmen i modern tid.
Vi tar av vårt bistånd för att kunna ta emot dessa rika flyktingar med Iphone 5 och dyra klockor på armarna.
De är så rika att de vägrar bo på små avlägsna orter de vill ha hus i stan.
Till dem har jag bara ett ord att säga ÅK HEM.

Jag trodde de kom hit på flykt undan kriget.
Att de ville överleva.
Att de var tacksamma att de fick mat på bordet, tak över huvudet, veckopeng, städade rum och något att göra.
Tacksamma att få kläder och värme.

Men de var inte tacksamma.

Vi plöjer ner biståndet i rika människors klagan här, när de som är kvar är hungriga, frusna och utlämnade till bödlarna.

Byt, de som gnäller åker hem vi tar hit någon som är tacksam.

Utanför affären sitter det fattiga Romer, ja de ska va fattiga och många är det.
Då undrar jag vem som betalt deras dyra telefoner.
Några av dem som tigger utanför Marieberg åker mercedes buss modell ny därifrån. Nej jag har sett det MED EGNA ÖGON det är sant.
Jag kan köpa att det är trafficking, att de som tigger är vår tids nya livegna. Då är frågan vem tar pengarna?
Ska vi gynna den här businessen ?
Kan du svischa pengar till mig sa en man, nej det kan jag inte för jag har inte en så modern telefon med appar. Jag är nämligen inte rik.

I går var jag i Vadstena där har tiggarna gått ett steg längre. De kommer fram säger hej som om de kände mig. Jag heter .... jag är mycket hungrig kan du ge mig pengar.
Men i dag 2015 har vi ju inga kontanter. Går inte ens ta ut på banken, när försvinner bankomaterna?

2015 i väst världens högteknologiska värld handlar allt om att du ska skänka pengar till allt mellan himmel och gjord.
Vart går då våra skatte pengar?
Ja visst ja moderaterna de ny arbetarpartiet tog bort skatten. Så nu ska du själv ge till dem som inget har. Det är det här vi skulle haft skattepengarna till, bistånd hjälp åt behövande fattiga pensionärer sjuka, ensamma...  listan kan göras lång.
Men 2015 har alla som är friska nog att arbeta mycket pengar kvar i plånboken och vi andra lever på gränsen. Arbeit mach frei....
Vore kanske humanare att få dö?

Då är det ju märkligt att prästen inte skänker pengar, inte skolläraren  absolut inte höginkomsttagaren.
Vem är det då som böjer sig ner och ger en slant?
De fattiga.
Pensionärerna,
barnen och de som vet vad det vill säga att inget ha.

Jag har sett människor ge matkassar till tiggare och få äpplena kastade efter sig eller sett när de sparkar på kassen och skriker nej pengar pengar.

Jag och mina barn har gett mycket pengar till tiggare.
Jag har under fem år skickat kläder och mat till en familj i Lettland. Jag avstod för att kunna hjälpa dem.
När jag väl mötte dem var de inte ens tacksamma. Jag finansierade deras barns skolgång i en privatskola. Jag trodde de hade det svårt...

Jag ger inte längre.
Nu lever vi så på marginalen att vi inte har råd att ge bort varken pengar eller gångkläder.

Men jag som fattig dras med dåligt samvete varje gång någon ropar hjälp mig.
För jag vet att i morgon kan det vara jag som måste stå med mössan i handen.
Jag går inte längre till kyrkan för jag skäms när jag inte kan lägga något i kollekten.

Jag kan inte hjälpa alla, inte ens någon.
Jag betalar skatt för att vår stat ska se till att bistå dem som har det svårast.
Men nu används pengarna till att ta hit dem som har råd att fly.
De som lider sitter kvar där i stenmassorna efter sönder bombade hus.

Sverige det mest humanitära landet i världen.
Vi slåss om att få stå först i hjälpkön, men vem är det vi hjälper?

Vi river romernas tältläger för de skräpar ner. ge dem ett asylboende.
Dom är också fattiga, flyktingar. De flyr undan diskriminering, svält och köld.

Så frågan är vem hjälper vi?

Bortanför dessa flyktingströmmar, bortom romer sitter de utslagna.
De som fick mer av livets bördor än de orkade bära. De som blev vräkta som fick barnen omhänder tagna och vars enda utväg var att döva förlusten av hela livet, med flaskan. Dem ser vi ner på.
Varför är de inte intressanta?

Bortom allt sitter fattig pensionärerna utan så mycket pengar att de kan köpa sig en chokladkaka eller ens åka buss, vars matlådorna vi nu dubblat priset på.
Förbarmande med dem som byggt vårt samhälle vars ryggar nu är krumma av årtiondens hårda arbete för att vi idag skall ha det som vi har?

Vi tar emot andra som ser ner på oss, som tror att de kan komma hit och ställa krav, men vi lämnar dem som inte orkar höja sin röst de som gett oss kläder på kroppen och tak över huvudet. Utan dem hade Sverige varit där Ungern, Rumänien och Baltikum är i dag.

FY FAN.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.