jag

jag

lördag 15 juni 2019

Sol efter regnet


inte bara katter gillar Kattmyntan. i år surrar det av bin, humlor och solitärbin i alla blomstrande buskar och växter.


I dag är det 25 c varmt och en strålande sol från en molnfri himmel.

Paradisbusken gör skäl för namnet, den är praktfull när det står i blom

Jag tänker gå ut och sent, mycket sent peta ner några frön till årets Annueller. Det blir Blåklint, Ringblomma, Malva och Rosenskära.
Ett par blåklint som frösått sig från förra året, trevlig med egna initiativ.

Kvar att sätta ut är lejongapen.

Har njutit av min trädgård nu på morgonen.
Salvian blommar.


Kattmynta
Lite chockerande att dessa har blivit så många. Jag trodde de var blå, Irisarna. dessa köpte jag en av för många år sedan, en blå och en vit också men de försvann.

Tack och lov för Flocknävorna de räddar mig från många timmars rensning av rabatter. Nästan inget orkar igenom deras täta matta.


Jag kunder inte böja mig ner så långt ner för att känna om Kamelia schersminen doftar. Men dess vita blommor är underbara.

Full av bladlöss stod min Fingerborgsblomma, jag fick spola bort dem med vatten.
Visst är den vacker tillsammans med den blå nävan?

Min trädgård är mestadels rosa, blå och vit.

Jag ska be maken fylla på jord i pallkragen där jag brukar ha malva och Rosenskära, så fint med dessa som snitt blommor.
Här och var i rabatten petar jag ner Ringblommor de lyser så glada och gula i allt det andra.
Har hittat några frön av solros också.
Jag gick ut med de bästa förhoppningar men jag fick gå in igen i tårar. Jag svettades onormalt mycket och fick kramp i hela kroppen. kunde nästan inte ta mig upp. Envis som jag är vilade jag en stund och provade igen men med samma resultat. kunde i alla fall sätta ut mina lejongap och sätta Rosenskärorna i pallkragen Kimmen fyllt med jord.
Satte mig i köket och sållade bort det som inte är "nödvändigt" att sätta. Jag får göra ett nytt försök imorgon. Vill såg gärna ha mina Sommar Malvor..

Min trädgård känns nästan vild, med så mycket fina insekter. Alla fåglar som kvittrar, fasanerna som skriker och igelkottarna som faktiskt kommer ända in i hallen på kvällen då hungern sätter in.
 Jag har sett igelkottar ihjäl körda på cykelbanan bakom huset. Förstår inte hur någon kan göra så mot dessa våra egna överlevande dinosaurier.
Ovan en av våra 3 igelkottar. Denna är så tam nu att hon kommer när man ropar på henne. Vi matar med hund och kattmat för att de ska stanna här på tomten då de blir mördade på skolgården eller cykelbanan.
Varför blir man så lycklig av igelkottar?











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.