jag

jag

måndag 3 juni 2019

Juni i min trädgård.



...Nu går solen knappast ner,
bländar bara av sitt sken.
 skymningsbård blir gryningstimma
varken tidig eller sen.....


Harry Martinson.

En av mina älsklings dikter, som jag dessutom lärt mig utantill sen ungdomsåren.
Det är juni om än lite grå.

Jag tog mig en vandring i mitt blommande paradis.
Nu blommar de flesta av mina nävor.




Ett tack till svärmor Kerstin som introducerade mig i deras magiska värld.
Under min första Näva jag fick av svärmor, det är en Vit flocknäva.
Midsommar blomster.


Jag älskar såklart alla mina Aklejor i synnerhet dem som kommer från brevens ned eldade torp.


De är lite olydiga och dyker upp lite varstans i trädgården.
limegult och rosa är kanske inte den kombination jag tänkt på men det blev ändå okej.

Stora bestånd av blå Iris fanns redan i trädgården när vi flyttade in, de gula har jag fått av Gunilla.


 
Allium fanns också i trädgården när vi kom hit, men de har gått ut sig och jag har köpt nya varje år.

Ingen aning om vad detta är men jag har dragit upp dem från frö.

 Fransnejlika sådd av mig.
Ofta fixar trädgården själv sin planering, men det blir kanske inte som jag tänkt mig- men det blir charmigt.

 
Det är ändå helheten som räknas. Fast jag gillar ju det smånna och kontrasterna.


 Paradis busken börjar blomma nu. (nedan)

 

Olvonet Strömsund kallad snöbollsbuske är magnifik när den blommar. Tittar man nära på varje klase ser man varje liten blomma.
 
jag var med familjen på plantmarknaden i Lindesberg, kunde inte motstå denna Dvärg syren.



 
Cyklamen har fått sommarlov och gått från urvattnat rosa till cheris.
 
 
Bilen blev en snygg accessoar till den Norska brudspirean.


 



 
Jag älskar att ha blommor på köksbordet.


 Önskar Er alla en fantastisk tid.
Ingen tid är så som denna. Ljus, ljuv och doftande.



...insjön håller kvällens ljus glidande på vattenspegel
eller vacklande på vågor
som långt innan det har mörknat
speglar morgonsolens lågor.

Juni natt blir aldrig av liknar mest en daggig dag
slöjlikt lyfter sig dess skymning och bärs bort på ljusnan hav....

Harry..






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.