jag

jag

söndag 3 mars 2019

Häst folk och hästar

Samira 2018


För många år sedan skrev jag ett blogg inlägg om min pappa. Jag hänvisade till hästar och jämförde hur vi behandlar våra gamla kontra hästarna.

Det är lika illa nu -för hästarna.

Åker förbi travbanan där står hästar utan mat och utan vatten ensamma i var sin hage. Apatiska.
Några försöker hitta något att äta desperat i den leriga hagen.


Jag vet inte om människan glömt vad hästar är -flockdjur.
Hästar behöver tillgång till mat 24/7. de måste äta kontinuerligt för att må bra och hålla värmen.
Det är vårt ansvar.

Vi har genom åren mött så många konstiga hästmänniskor att jag tappat räkningen.

Den första konstiga häst människa jag mötte var en man som jobbade på ett ridläger jag var på.
Hästen ville inte hoppa. Så J satt upp piskade hästen över hindret flera gånger.
När hästen som hette Cilla äntligen kom in i stallet satt en vass sten inkörd i hoven långt, långt in....
Hon var obrukbar flera veckor på grund av hälta. Hade man tittat på hoven hade man kunnat avlägsna stenen innan den satt som berg.

En ponny på en ridskola vi gick på frös rätt som det var mitt i rörelsen och fick sparkar i sidorna och flera hårda slag av spöet.
Vi föräldrar sa tillslut ifrån, varför ska man lära unga ryttare att slå en ponny?
Vi tjatade så att man tillslut tog ut en häst terapeut som konstaterade att ponnyn hade kot fel i ryggen.
Dess rygg klarade inte alla lektioner dag in dag ut, den såldes till en lätt liten flicka som fick en fantastisk ponny.

En annan häst sa man var lat och hade hittat på en ny strategi den blev halt 10 min in på lektionen, den fick också spö.
Men så en dag tröttande eleven och fick en annan häst. Jag gick in i stallet och såg den skaka av frossa. Jag framförde det till ridläraren och de tog ut en veterinär som konstaterade borrelia.

Hästar är flockdjur men passar inte in i alla flockar vi sätter dem i.
Men i det vilda går de bara till nästa flock, hos oss har de inget val.

Vi har en häst som inte kan vara själv. Hon blir fullständigt hysterisk. Hon står nu i nytt stall men kommer inte in i flocken och får således inte äta. Vi åker dit två gånger om dagen och stöd fodrar. Vi hoppas det löser sig men om det inte gör det måste vi flytta henne -igen. Hon var rund som en boll när hon kom men efter 2 veckor syns revbenen..
Vi ökar kraftfodret och ger lite havre tillsammans med 8 kg hö. det finns gräs i hagen så vi hoppas det räcker. Gör det inte det måste man agera.

Men det är vårt ansvar att ta hand om vår häst. Hon måste lita på oss.
Hon är fantastisk och har en sån djup tillit till Hanna.
De kommunicerar och förstår varann bättre än vi i familjen förstår varann.


Som ägare måste man kunna läsa en flock, går de tillsammans eller låser några hästar andra hästar?
Jagar de varann eller bara en häst?
Har alla möjlighet att vila, äta och dricka?


Vi mötte en annan häst människa som frågade min dotter hur mycket hon kunde göra med sin häst.
När svaret blev som det blev tyckte hon att vi skulle slakta Samira.
Men Samira är en del av vår familj, en vän, en trogen vän som sprider kärlek och värme omkring sig. Man slaktar inte farmor för att hon inte längre är till nytta.  Eller vi kanske snart är där??

Varför har hästar sämre status än hundar?
Varför tycker vi det är okej att misshandla en häst men inte en hund?
De flesta tar hand om sin hund, borstar den matar den och går ut och går med dem.
Men en häst kan vi stalla in varje natt utan att kolla varken ben, fötter eller hud.

Jag har mött människor som har häst men de rider inte och de hälsar inte på sin häst. Den går inte att varken rida eller hantera varken i flock eller enskilt. En gång mötte jag en fjording som var dåligt inriden. Den var stor och grov och skenade gärna och kastade av sin ryttare.
Jag mötte den en vinter då den stått ensam i hagen i tre månader.
pälsen var tovig och det hade frusit till is i man och pannlugg.
Den var förtvivlad. Förtvivlat ensam och lämnad, som straff för att den skenat.

Jag red den faktiskt en sommar i hagen den var envis men lyssnade tillslut när de förstod vad jag ville.
Den såldes som arbetshäst i skogen till en sur gubbe. Måste varit värre än döden.

Alla hästar förtjänar kärlek och omtankar. De har ett vidare känsloliv än vi och förstår mer än vi förstår. De läser dina tankar när du tänker dem.

Jag var på ridläger en gång och blev biten i ryggen. Jag grät mest av rädsla då min mamma skrek som om ryggen var borta. Hästen jag då red hette Jasmine och vi hade en fin kontakt, när jag grät slet hon sig och kom fram till mig torkade min tårdränkta kind med sin mule och gick inte att ta bort från mig.
Jasmine 1993

Hästar bär våra hemligheter. Hur många tjejer och killar har inte viskat sin förtvivlan i en ponny man?

Ta hand om din häst och om den är ouppfostrad lär den då att vara en trevlig häst. Gör det men låt den inte gå ensam utan ditt sällskap för den förstår att du ratar den men inte varför.

Jag har också noterat att hästar vars människor bryr sig om dem stiger i rang i sin flock.

Sen är det här med travarna, folk säger att de är hanterade från tidig ålder, visst men är de omhändertagna med kärlek som familjemedlemmar? Nej jag tror inte det, de flesta tävlingshästar är bara en sak som skall hjälpa ägaren nå ett mål.
Lätt utbytbar om den inte presterar.
Hur många hoppälskande hästar tvingas gå dressyr och omvänt? Vill din ponny/häst det du vill göra?

Är det inte detta en häst ska få njuta av också långa ritter i skog och mark.



OBS: hästarna på bilderna har inget att göra med texten. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.