jag

jag

onsdag 27 mars 2019

Djurfri cirkus.



Förra året gick Trolle Rhodin cirkus direktör ut med att nu var Cirkus Brazil Jack, djurfri.
Alla jublade.
På det hela taget ett mycket lovvärt beslut. I år för övrigt är cirkusen också jämställd då det är lika många kvinnliga artister som manliga. Wow! ett mycket större och mer lovvärt beslut tycker jag.
För cirkus har alltid varit djur. Jag är dock tacksam och glad att man slutat med icke lantbruksdjur.
Men varför sluta med hästar och hundar?

I någon intervju säger Trolle att det nog inte är så roligt för hästarna när de måste stå på en parkering.
Helt sant.

Men....

Ingen funderar ens på hur det är för tävlingshästarna.

De flygs i trånga boxar över hela världen. De står i sockerbits stora hagar i bästa fall. De står i provisoriska stallar i bland bara tält.  De får sällan eller aldrig gå i flock pga. skaderisken.

Väl hemma på gården igen rids de för det mesta i paddocken övas timme ut och timme in i hoppning eller dressyr eller vad de nu förväntas tävla i för gren.
Jag tror faktiskt inte de har det ett dugg bättre än cirkushästarna, troligen sämre.
För det jag sett av bla. cirkus Wictoria tog de väl hand om sina djur. Hästarna betade precis utanför vårt fönster.
En kort session i manegen och sen ut igen. Visst det låg år av träning bakom, men inget hästen led av. Jag har sett hästar på tävlingar som gett upp och som glittret i ögonen slocknat på. Dock inte på hästarna jag sett på cirkus. De reser för övrigt bara 6 månader om året, tävlingshästar reser året runt..
Ankorna hade till och med egen hage med bassäng.


Jag hoppas Brazil Jack kommer till Örebro, ska gå på den cirkus för första gången sen jag var mycket liten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.