jag

jag

lördag 23 mars 2019

Zigenare/Romer



Jag har aldrig sett ner på resande folket. Kanske ligger det i släkten?
Min farfars far upplät alltid lite mark till resande folket när de kom. Han tyckte synd om barnen och gav dem en höna eller två till middag. Som tack fick han liar och knivar slipade och kopparkitteln förtennad.

Pappa och mamma var vänner med en romsk familj i Motala när de var unga.

Jag hade romernas unga här för några år sedan. Alla trodde de skulle stjäla hela huset men inte en enda sak försvann.
Inte ens pengarna som låg framme.
Vi har så förutfattade meningar om så mycket.

Viss blev jag lite utfryst på grund av dessa barn men mitt hjärta blödde för dem.
De var artiga och trevliga tackade alltid för maten och tog alltid bort sin tallrik, det har då inte alla gjort som gästat oss.

Deras pappa Michael var en av de absolut intelligentaste människor jag någonsin mött.
Deras mamma skickar fortfarande god jul och gott nytt år hälsningar på mobilen.

Fina människor som hamnat utan för samhället och som har svårt att hitta in i detta samhälle som redan från början stämplat dem. Kalle Jularbo var resande, men vi älskade honom som svensk ändå.

När jag var barn och bodde i Storebro slog alltid redande folket läger på grusplan mitt emot vårt hus.
Vi barn var välkomna vid läger eldarna och vi lekte med deras barn. Jag satt i knäet på den gamle mannen och han berättade historier för mig. V hjälpte till att samla ved och vi sopade framför vagnarna. Jag tyckte det var kul för i vuxen världen på den tiden existerade inte barn annat än som tysta osynliga små vuxna. Vi fick inte fika med de vuxna. Vi skulle inte höras och hördes vi fick vi stryk. Vem som helst kunde skälla ut en som barn och jaga bort oss. men hos resande folket var vi välkomna och de respekterade oss och vi fick vara med.

Läste en artikel om Trolle Rhodin, han kallar sig resande för han är cirkus direktör för cirkusen Brazil jack. Såg att hans släkt härstammar från en prost i Markaryd men hans mamma är från Rumänien.

Skit samma han var med i Malou efter tio där framstod han som en känsligt snygg ung man med mycket intelligens och integritet.
En dröm prins... resande eller inte..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.