jag

jag

söndag 5 augusti 2018

Hösten smyger fram likt en tjuv om natten



Efter en het, alltför het sommar, då allt nästan allt dog.
Kommer så hösten. Det ÄR inte höst än, men den smyger sig på likt en tjuv om natten.
Temperaturen om natten är lägre, det luktar inte längre varm sommar utan höst.
Man hör det om morgonen i rasslet från lövverken, det är dovt och tungt mot vårens lätta luftiga.

Så mycket är annorlunda denna sommar mot andra somrar i mitt liv. För första gången sen jag var barn kan jag gå ut barfota i gräset och känna fukten och kittlingarna i foten. Tack vare min fotledsoperation förra året.

Jag har börjat höst städa fast egentligen är det en mycket sen julstädning(från 2017 som aldrig blev av) en tidig vårstädning i våras som jag inte mäktade med och nu en början på en städning inför hösten.

Vad är det människan håller på med tänker du. men det är skillnad på städning och städning.
På våren städar jag tak och väggar och får bort vinterns spindelnät som jag inte sett i mörkret inne när solen stod låg på himlen. Men i vårljuset syns de.
På hösten lägger jag på mattor plockar fram lite prydnadssaker. På våren åker mattorna av, gardinerna blir lättare och  släpper in mer ljus. I vår sängkammare sätter jag däremot upp tunga gardiner som håller sommar morgonens solstrålar borta från mitt ansikte, men nu till hösten blir de gardinerna lättare för att släppa in det lilla ljus som finns.
 Duken ovan inköpt på "Bra begagnat för 10 kr)

Ute i min trädgård har sommaren tagit ifrån oss sommarfloret. De höga vackra Rosenskärorna kom aldrig upp de blommar nu små som penséer.
Jag har tvingats höst städa även trädgården, då vissa växter gynnats av hettan medan andra nästan dukat under.
 ovan tog Röllekan över stjärnflockans plats så den nästan dog, mitt fel för jag har inte mäktat med att gå ut i trädgården dagtid.
 Det vackra Gullregnets flor blev kort men rikligt, det ser vi nu resultatet av, -bruna hängen...

I rabatten mot vägen har jag redan klippt ner isopen, veronikan och lavendeln. Skönt då slipper jag det i höst.
Jag har rensat ogräs och nu ser man hur glest det är med växter.
 Pinnarna i mitten, under bilden är två Rosen skäror som normala somrar är runt 2 m höga och fulla av blommor i kaffekoppsfats storlek.

Nere i trädgården har jag grävt (ja ja maken) runt bärbuskarna och då inser man hur tokigt det är med gräs under dem. trots 55 mm regn så är det snustorrt under, gräset tog allt vatten.

Några blommor har ändå överlevt och blommar bla Petunior, lejongap och ringblommorna som lyst som solar vid entrén.


Min lilla Ölandstok blommar i laxrosa och under den en näva, en Ängsnäva.

Men istället för en prunkande trädgård har jag fått flygande blommor, hela trädgården är full av Kålfjärilar
Gången in till entrén har växt igen och påminner nu om början till en djungel.
Djungel lik är också Aronia häcken som borde klippts i höstas från fönstret i trappen växer den nästan in genom det, men det har sina fördelar vi kan nu studera fågellivet på riktigt nära håll utan kikare.

Som en påminnelse om vad som komma skall bär nu min lilla Pärlrönn frukt, tidigare än vanligt och tufsigare än vanligt..
 
 
 
 
 
 
Jag har nu beställt vårlökar från Bulbs.se. För att få rum med dem skall jag faktiskt gräva upp lite Blåstjärna, pärlhyacinter och krokus och ge bort.
 
 
 
 
 
Önskar er en vacker sensommar.
Hösten är också vacker, något att se fram emot.
 




 

Kvarterets katter njuter en sista gång av Kattmyntan.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.