jag

jag

söndag 12 augusti 2018

Lycka. Höst



Lycka kan vara så mycket. Ett par nya skor, en ny blus men det är kort varit.
Lycka för mig är vårens första krokus, försommarens blomsterflor, höstens ankomst.

Efter en lång het sommar vaknade vi upp till en höstmorgon. Det hade regnat under natten och vätan låg som en dimma i min trädgård. Ovan utsikt från mitt köksfönster.



Jag lufsade ut barfota även om det var lite kallt om tårna.
Luften var fuktmättad och alldeles underbar!

Vi har nu fått över 70 mm regn sen det började regna. Det har gett  döda blommor nytt liv.
Nytt liv när frön Erik satte för två år sedan grott.( en solros)
 
 


Nu kan vi hoppas på att gräset också gror i Samiras hage, så det finns mycket att äta i höst, så vi slipper ta av höet för tidigt.



Mina döda Tagetes har återuppstått efter torkan.
Buskar börjar blomma
Sånt jag planterat som aldrig kom upp blommar nu i grönskan efter regnet.
Andra blommar en andra gång som denna näva.
Vi har en nykomling i trädgården som jag hoppas mycket på, en rödbladig kärleksört in köpt på Adolfsbergs handelsträdgård.

Hösten gör mig lycklig, det har den alltid gjort. Skolstart, svamp plockning, höstmarknad i Borensberg -husbyfjöl.
 Busken dignar av fruktfyllda grenar.
Bärplockning och saftkokning och så till sist julbaket.




 
Gå ut
njut av hösten.
tänd ett ljus eller en brasa i kaminen.
läs en bok, brodera nu är det tillåtet att vara lat.
 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.