jag

jag

lördag 11 augusti 2018

Flashback under en resa




Idag åkte vi till Brunneby musteri och till Cloetta. Vi skulle åt Mjölby hållet till en hästbutik. För att komma dit åkte vi över Fornåsa tog vänster i korsningen mot Skänninge.

Maken och jag mindes den där kvällen vi varit i Småland och åkte hem på natten. det var höst och dimman låg tät över hela låglandet. Vi mötte nästan oss själva på vägen och stundtals såg vi alls ingen väg. Det är över 22 år sedan.

Jag minns Skänninge marken sista gången vi var där, då var pappa med och vi hade inte ens hunnit börja gå förrän han fick panikångest och vi fick springa därifrån. Då visste vi inte vad det var han led av, bara att hjärtat skenade och han fick svårt att andas. Jag trodde han skulle dö. Den händelsen är 27 år gammal.

Fornåsa som barn var vi ofta, faktiskt varje helg hos mormor i Ulfåsa, vi åkte i blad till affären i Fornåsa. Lika ofta cyklade vi. 

Fornåsa åkte vi också på den tiden Hanna var i hop med Hampe.
Faktiskt så ofta som varannan helg. I snöstorm och häll regn i solsken och i nattmörker. Jag tyckte om pojken.
Han hade en trevlig familj även om det blev lite kaos. Hampe var dotterns första stora kärlek som hon nog aldrig kommer över helt. Hon pratar fortfarande om honom nästan varje vecka. Men mycket vatten har runnit under broarna sen dess. Hanna har precis lämnat ett tre år långt förhållande och det gör man inte bara sådär. För oss är det också svårt man lär känna någon som flyter in i familjen och blir som en son i huset och plötsligt ser man inte den människan mer. Det blir en sorg för oss alla.

Min släkt på mors håll kommer från Östergötland. Mormor Maria och Morfar Sven Widblom. Samt släkten Dufva.
Kvar finns bara min morbror Rounald Herlin. I Linköpingtrakten bor mina kusiner Marie och Micke. Marie har tre döttrar Annie, Mimmi och Kimmie.  Min morfars enda levande barn Christer sitter inne för mord på sin fru. jag minns honom som snygg och cool i randig sjömanströja från min barndom. Men uppväxt i en missbrukar familj så har alla min mors halvsyskon gått under. Marita vet jag inte vad det blev av, Irené dog i cancer. Glädjande nog var hon drogfri i många år innan sin död och åter knöt kontakten med min mor. Inge blev ihjälslagen. Och Christer sitter inne. Mormor gifte om sig med Howard Herlin och så fick min mamma två halvbröder. Benny som är Maries far (död sen många år i alkoholskador) och Rounald som lever i allra högsta grad även om jag inte hört av honom på ett tag. Han fick tre barn Raimond med Pia och Sabina och Jimmy med Kristina. 

Motala ligger mig varmt om hjärtat och det är antagligen för att jag i princip växt upp där.
Motala, Skänninge, Vadstena och Borensberg väcker så många minnen både glada och sorgsna.
Men när jag kommer ner vill jag alltid flytta dit precis som min mamma drömde om -att få komma tillbaka.

Hanna drömmer också om att få flytta till ett nytt ställe och Motala ligger henne varmt om hjärtat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.