jag

jag

söndag 1 maj 2016

En trädgård, vad är det?

Vad är en trädgård och vad skiljer den får ett stycke natur?
Ja ett svar på den frågan kan ju vara att trädgården är planerad och tuktad medans naturen är vild.

Men om man planerat och planterat en del och annat tagit sig in i min trädgård, vad är det då?

Precis så är min trädgård.    Här ett mårbär som satt sig själv och se det är vackert om våren.

När vi flyttade in var trädgården förvildad, ett stycke barrskog med både levande och döda barrträd.
Resten var mycket slätt. Gränslöst mot cykelbanan. Det innebar att hela skolklasser genade genom vår trädgård på sina löparrundor. Så vi satt en häck.
 

Jag ville inte leva i en skog, jag sågade ner rubbet i princip.

När ljuset bröt in i rabatterna kom en enastående flora fram. Tulpaner, penséer och vitsippor.
Blåsippor inte att förglömma.
 Här samsas det planterade med det vilda. Tuvan är vitsippor.
Roligast var de röda tulpanerna som måste vara en gammal sort då de dyker upp lite varstans.
 

Allt "vackert" gick inte att behålla, svalört och knölklocka för jag just nu en ojämn kamp mot.

Blåsippor och vitsippor har spridit sig liksom gullvivorna. Det har dykt upp även röda gullvivor också. Från grannen har en mycket vacker lungört vandrat in den är mer expansiv än dem jag satt och friskare.

Just nu är min trädgård både en trädgård och ett stycke natur.
Allt lever lite fritt som det faller sig.



Här samsas en viol med rabarbern.
Somligt har jag dragit upp från frö, då jag är road av frösådder.
Men det här lilla Koreatryt har sonen dragit upp från frö helt själv.


Allt ska inte tas bort, somligt förhöjer livet självt.
Annat som tog fart var betonikan

Och stor blåklocka.

Men allt gick inte att behålla hur gärna jag än ville.
Vi lever i en by med ungdomar som inte har något att göra, så äpplena landade på fasaden om hösten och där ruttnade de, vi hade inte råd måla om varje år så Äppelträdet fick vi såga ner. men jag saknar inte äpplena jag saknar blomningen.
En trädgård blir aldrig färdig, den är under ständig utveckling antingen man gör det själv eller den tar över och hittar på egna idéer, inte alltid dåliga ibland riktigt fantastiska.

Man kan ju undra varifrån denna kom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.