jag

jag

söndag 27 december 2015

Märkes djungeln i parfymaffären.

Jag sprang igenom Parfymeri L på Marieberg i går, ja det var ju mellandags rea.

Jag gjorde några fynd. Bla Elisabeth Ardens eight hour Cream.
Då där i affären slog det mig hur många nya märken det kommit sista åren.
För när den här tanten var ung då fanns det bara de stora märkena.

Revlon,
Max Factor
Lancome
Elisabeth Arden
Estee Lauder
Clinique.
Karnebo.

Förr lanserades höst och vår make up.
Jag köpte alla, nej det gjorde jag ju inte med jag var väldigt svag för Estee Lauder och Lancome.

Dior var rätt okänt här då.

Max factor såldes på Vingåkers Färgaffär och var rätt billigt redan då.
Jag använde  rengörings mjölken.

Till ansiktet hade jag Oil of olay.

Håret tvättades i ett schampo som hette 21.
Dedoranten var Mum Stawberry

Sen kom Avon, min kompis Anita sålde det.
Det blev många underbara tvålar, har faktiskt kvar en halv än.
och den underbara parfymen Timeless.

På dagarna hade man Sweet (minns inte riktigt namnet)
en parfym som luktade baby.

Tills nu (15 år) sminkar jag mig inte alls.
Men börjar nu köpa mascara. Den första var en kakmascara från Max Factor.
Jag spottade dock inte i den!

I 20 års åldern köpte jag mitt första rouge och min första Foundation.
Det inhandlades på Tempo i Örebro.

När jag flyttade in till stan blev jag galen, tror jag.
Jag gick ofta in på lejonet och var stor kund där och på dåvarande Domus. Båda hade en fantastisk parfymdisk. men jag handlade också en del på hälsokosten så som morotsolja och lite annat.

Nu sitter jag här med en dotter. Jag kan inte låta bli att le, för mina vanor går i arv.
men hon börjar på toppen av min karriär i parfymdiskarnas värld.

Hon nöjer sig inte med det billiga och det gör hon rätt i.

Jag har om jag får skryta själv vilket man ju aldrig ska göra en ganska bra hy trots min höga ålder.
Och det beror nog på att jag tidigt skötte om mitt ansikte, tyvärr borde jag tagit lika bra hand om kroppen, men den gick sönder varje gång jag la in en stöt.

När jag flyttat till stan blev det Biotherm som blev min hudvård. Mascaran mm fick bli Lancome.
I bland använde jag Clinicue till ansiktet och deras fantastiska skrubbkräm i jätte burk, den har vi än här.
Men det var när jag stod där i affären igår och gjorde mitt fynd, som det slog mig såna fruktansvärda vanemänniskor vi är.
Det har kommit så många märken sen den där dagen på Tempo.
Men jag använder fortfarande de märken jag känner till från min ungdom.
Det jag fyndade i går var Elisabeth Ardens eight hour Cream, jag har använt den sen jag var 20 år gammal och de läker det mesta på 8 timmar.
Jag var väldigt luden på armarna som ung, så jag rakade dem. En gång blev det lite för närgånget och en del av skinnet följde med.
Jag har i normala fall bra läkkött men denna gånge blev såret infekterat. Jag la Alsolsprits omslag det funkade inte. Så då tog jag Min eight hour Cream och satte ett plåster över, nästa morgon var såret rent och hade börjat läka.

Jag använder fortfarande Bioterms ansiktsprodukter med ett kort mellanspel när jag gjorde min GBP då köpte jag Dior. För Dior i dag är alla krämers Rolls Royce.

Sen växlar jag gärna mellan mina favorit märken så nästa inköp blir en kräm och ett serum från Clinique.

Vad använder då min dotter? Bioterm såklart.
men hon använder YSL Baby doll mascara, det har jag inte råd med.

Jag tror att de stora kända märkena har renare produkter än de som är billigare och det har man igen i längden.


JAG ÖNSKAR ER
EN
TREVLIG VECKA
FRAM TILL
NYÅR!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.