jag

jag

tisdag 1 december 2015

skönhet

Det var stort när jag blev 15 år så fick jag äntligen använda lite mascara. Det var inte okej i skolan men när jag skulle på dans i folketspark målade man lite med kakmascaran från Max Factor.

När jag var 20 år köpte jag min första rouge och ett läppstift eftersom det inte fanns läppglans då.
Sen blev det Foundation också.

Jag sminkade mig ganska mycket till fest på den tiden men nästan aldrig till vardags om jag inte skulle ut på stan på kvällen.

Hanna min dotter fick sminka sig från 6an. Mest Foundation då hon hade dålig hy och ville se fin ut hade aldrig något annat  vi köpte en Foundation på apoteket som tog bort överskottsfettet i huden så det inte gick ner i porerna.

Så pratade jag med en affärsinnehavare i helgen som säljer smink.
Unga tjejer köper coverstick och hela kittet.
Vem i 12-15 års åldern behöver täckande ansiktskräm om man inte har finnar?

Hanna kom hem och skulle opponera mot smink på svenskan.
Vi började läsa om smink på nätet och man blir rädd för all skit som är i.
i det läget tänker jag att det är bättre att antingen köpa sina grejer på apoteket eller lite dyrare märken i en affär som Parfymeri L, då vet man vad man får och vad som är i. Ju billigare ju mer restprodukter och utfyllnads skit är det i.

Någonstans på vägen har unga flickor blivit beroende av sitt utseende.
Man ser det i bloggar och i FB bilder.
Finns säkert mer på andra ställen men det ser ju inte jag.

I helgen var vi inne på en parfymaffär någonstans i Sverige.
Förr jobbade där tre kvinnor i 30-40 års åldern. de var måttligt makeade och kunde massor.
Nu står det en väldigt ung tjej där som har ett lager av nått i ansiktet som påminner om kalkpulver. hon ser sjukt gulblek ut som ett lik. Till det är det massor av svart runt ögonen och lösögonfransar.

Jag tänkte i mitt stilla sinne att det måste vara belysningen som gör att hon ser ut som ett vandrande lik.
Sen slog det mig, jag undrar om hennes vänner känner igen henne utan smink?

Alla har det nu -svarta ritade ögonbryn som ser helt malplacerade ut i de flesta ansikten. Alla har lösögonfransar och löshår, men nu heter det visst nått med extensions till och med prinsessan Madde sägs det har löshår, varför är för mig en gåta hon har ju alltid haft vackert hår.

I dag vet man alltså inte vem man har framför sig. Alla ser exakt likadana ut. svarta ögonbryn lösögonfransar eyeliner tjockt lager brunkräm i ansiktet eller Foundation som det heter. Alla som har råd har löshår. Sen har man i princip samma kläder. Svarta tights och svart "skinnjacka".
Jag läser lite blogga i bland, alla dessa vackra 20-åringar som lägger upp en bild på sitt ansikte varje dag. Man drygar ut det med lite produkt information så att det inte ska se för egotrippat ut. Dessutom är bloggarna reklamfinansierade och somliga kan leva gott på sin blogg.

Sen såg jag ett program i veckan om flickor som lever som levande dockor. Söta kläder typ Lolita och Japan inspirerade make up. Jätte söta men de bemöttes inte så trevligt trots att det hela var rätt oskyldigt. Få kunde dock tänka sig göra om hela ansiktet. Så var fallet med en ung kille runt 20 år som var homosexuell. Han såg ut som en plast docka i ansiktet, mer död än levande. Så äckligt att se. Han var en kopia av barbie dockan Ken.  Han hade konstgjorda muskler i armar och höll på att få rätt tvättbräde på magen med hjälp av plast. Så fruktansvärt tragiskt. En av tjejerna höll på att bygga upp en karriär som docka med mamma som coach och maneger, hon hade egen You tube Canal och la upp filmer på sig själv. Hon talade som ett mycket litet barn och föreföll vara runt 10 år i sin framtoning.

Till sist:
Då undrar jag vad tycker ni killar om detta.?
Vem vill ha en flickvän som är en kopia av alla andra? Känner man ens igen sin tös när sminket är borttvättat?
Det måste ju ta en evighet att för det första få bort skiten på kvällen och sen få dit det igen på morgonen. Om det som jag hörde inte är sant det vill säga man sover med alltihopa för att det bara inte går att göra om varje dag.
Då är vi tillbaka på 1700-talet då man bara la på ett nytt lager....

det har alltså inte hänt så mycket på typ 300 år....
undra när vi kommer sluta duscha varje dag....  tar det till jul och midsommar istället...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.