jag

jag

lördag 2 januari 2016

Rökning

Allt fler unga röker och här i byn ökar det explosionsartat långt neråt i åldrar.
Det är inte förbjudet att röka.
Det är inte förbjudet att köpa cigg åt sina egna ungar.
Det är förbjudet att sälja cigg till minderåriga.
Det är inte förbjudet att som  minderårig röka.

Vad är det för sjuka regler?
Man kan alltså tvinga morsan/farsan köpa cigg. Man kan tigga av kompisar.....
Man kan ge bort cigg. Men alltså inte ta betalt för cigg.

Rörigt?
Javisst.
Man undrar ju vem som kom på en så totalt tandlös lag.

Jag har två tonåringar.
Det finns inte på min agenda att jag skulle tillåta dem att köpa cigg, eller ge cigg till dem.
Jag kan tänka mig att låta min 19-åring dricka en flaska cider hemma men där går gränsen.
Man ska följa lagen.

Jag kanske är ute och cyklar, men jag tror fler dör av cigaretter än som dör av alkohol.
Vilket sannolikt beror på att vi tycker det är okej att röka, att vi köper cigg åt våra barn.
frågan är om inte rökning mer än något annat är ett långsamt självmord?
Är du beredd att hjälpa till med repet?

Man hamnar i en situation där man dessutom ställs utanför sjukvården när man drabbas av rökningens  följder.
Man får till exempel ingen by pass operation om blodkärlen runt hjärtat slammat igen om man inte slutar röka.

Man får ingen gastric by pass heller.

Vad tycker då jag?

Sluta förse era barn med cigaretter!

Förbjud rökning för minder åriga.

Föräldrar som låter sina barn röka borde kunna få barnen omhändertagna av socialtjänsten.
Jag anser att det är barn misshandel att ge dem cigg.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.