jag

jag

söndag 31 maj 2015

Huginvägen 17 idag söndag

Sista vårdagen, i morgon är det sommar.
Mja det kommer det inte var men ändå.
Jag var med maken till Adolfsbergs handelsträdgård i dag. Han blev lite arg över att jag köpte två perenner. På väggen hem satt jag därför tyst och funderade.

Han har rätt, jag har lagt ut tusentals kronor på min trädgård. Men ingen av buskarna kostade mer än 200 kr. De flesta perenner har jag dragit upp från frö. Några har jag köpt.
Men det är så lätt att glömma att jag som handikappad och väldigt isolerad, som är hemma hela dagarna ensam inte har så många andra glädje ämnen.
Det mesta i mitt liv är elände.
Jag är sjuk på många sätt, maken blir arbetslös, barnen kämpar i motvind i skolan.

I dag fick jag några sms från svärfar som undrade varför hans son inte hört av sig med ett grattis på morsdag. Jag är inte allas förvånad. Jag har aldrig fått något grattis varken på födelsedag, morsdag eller annorstädes heller. Jag köpte dock en pelargon till svärmor i dag men maken ville inte åka dit med den. Men efter första sms:et for han i väg som en glad pojke.

Jag hämtade våra nya bordstabletter på cervera idag.
Maken är alls inte otrevlig eller så, det är bara det att han inte tänker på att jag vill bli uppmärksammad. Antar att dessa bordstabletter får gälla som morsdag present.

Men visst har luften gått ur mig, jag älskar min trädgård, det förstår ju alla ni som följer min blogg.
Jag har skapat den, jag har gjort den för vad den är i dag. Jag är stolt.
Tänk vad mycket man kan åstadkomma med en gren såg och en liten handspade.

Nu skall jag ta tag i baksidan av garaget, där har det länge stått blå säckar med ved, men nu vill jag ha en baksida att njuta av.

Så Erik har köpt en ormbunke och jag har köpt en gul sockblomma och en vinröd vintergröna.
se bara på sockblommans utsökta så blommor, visst ser de ut som mini narcisser?


Jag minns när jag köpte den blå vintergrönan till listen vid garaget. Då sa man mig att det skulle behövas minst 10 plantor, men jag hade bara råd med en. Idag täcker den hela listen och jag får hålla efter den så den inte kväver allt annat.
Det är en dröm som går i uppfyllelse efter 12 år, att äntligen få en gul sockblomma, nu fattas bara en röd. Jag läste om dem för flera år sedan i Allt om Trädgård.

Jag har börjat som alla vet, bygga upp en bär och fruktträdgård, nu blir det ju inga fruktträd för de är för dyra, vill ju inte få maken ur balans... Men som ett led i mina ansträngningar har jag nu investerat i två Allåkerbär av olika sort. De har inte kostat mig ett öre eftersom jag fick 250 kr i avgångsvederlag från en förening jag lämnade.

Har i dag köpt ogödslad torv för att ha i den pallkrage jag tänker sätta dem i.

Från mitt köksfönster kan jag se min prydnads apel som snabbt gått från knopp till full blom.
Se och njut.


På östra sidan av huset har det blivit en hemlig gång ner mot min syren.
Bakom  blommar  Beauty of Moscow.
 jag älskar den så mycket, den betyder så mycket för mig.
Jag
önskar
dig
en trevlig
sommar.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.