jag

jag

torsdag 28 maj 2015

50 udda handdukar i arv.

För några år sedan fick maken ett femtital udda handdukar i arv efter sin mormor.
Som alla vettiga familjer i min ungdoms dagar hade vi redan ett par dussin linnehanddukar, fållade namnade och prydligt hopvikta i skåpet jämte de 24 vi redan hade i bruk.

När jag var barn köpte min mamma handdukar i rapport på auktioner, handvävda såklart och namnade dem åt mig, liksom vi köpte lakan och örngott och broderade namn och någon fin slinga på.

Vad i herrans namn skulle jag med 50 udda handdukar till? Somliga var nya andra nästan slut.
De blev liggande i skåpet.
2009 dog min far och ytterligare 24 namnade helt nya handdukar kom i min ägo. samt nått dussin använda.
Att kasta dem eller lämna dem till återvinning slog mig aldrig ens in.
För detta är ett hantverk, en kulturskatt.
Men helt värdelös.

Vad gör man med flera dussin handdukar?

2007 ville Erik att jag skulle sy en skjorta till Ola Salo, jag kan mycket men inte sy, sticka eller virka.
Men jag kom på att jag har ju en hög handdukar.
Sagt och gjort jag ritade upp ett mönster på en av de gamla, men nya handvävda handdukarna och broderade den till Ola.
Augusti 2007 i Eskilstuna djurpark fick han den. Tyvärr snodde någon den strax efter.

När Gunilla Hedman skulle sluta fick hon en pippi handduk och kort därefter sydde jag en till Magnus Lagergren. Handdukarna är mycket personliga som ett kollage över personens liv eller yrkes karriär.
Tyvärr var jag inte förutseende nog att ta kort på alla jag sydde.
Hampus W fick två, jag har kort på en. Hans mamma fick också en men där glömde jag ta kort.

Nu hade jag fått blodad tand.
Under åren där emellan sydde jag flera till mig själv, att hänga på spiselhandtaget.
Min väninna G.M och hennes dotter fick varsin, tog kort på den första.
Följande har jag faktiskt sytt till mig själv.



 Den blå under med blommorna är den jäkligaste jag sytt, linnet är hårt och det tog tid att få den färdig.
 Höstlöven under, där plockade jag blad ute kopierade och ritade av.





Motivet ovan har min dotter Hanna ritat.
Med tiden växer nya idéer fram, just nu håller jag på med en handduk till Jon-Henrik Fjällgren.
Först letade jag bilder på nätet. Tänkte ett fjäll i Mittådalen men vet ju egentligen inget om stället. hittade ett foto på något som heter Mittåhamran, ritade in Jon-Henrik där och fyllde på med bilder på en ren och hans hund. Ritar motivet först på genomskinligt smörgåspapper och för sen över det med kalkerpapper på handduken.
 Väljer färg på garnet.
 Motivet och hur det ska bli växer fram allteftersom. Kom exempelvis på att samernas flagga och Colombias flagga har samma färger till viss del. Så då får Colombias flagga bli en solnedgång under samernas flagga.
 Den är som synes inte färdig än.
 
Vad blir kostnaden? Det beror på, varje handduk/duk har individuell färgsättning, men i runda slängar 300-400 hundra kr om jag väljer helt nytt garn, eller inget om jag har restgarner kvar.
men oftast blir det en mix eftersom jag har väldigt mycket garn sparat både från mig själv och mamma.
 
 
parallellt med detta håller jag på att brodera på gamla bordsservetter i linne.


 I bland blir det bra, riktigt bra.
Återvinning att göra något nytt av något gammalt.
Att skapa något värdefullt av ingenting.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.