jag

jag

måndag 4 maj 2015

Hur man tog död på svensk skola

Korvstoppning kallades den undervisningsform jag var utsatt för, men den fungerade.
Läraren stod längst fram i klassrummet, läste högt/berättade eller både ock.
Undervisningen byggde på faktaböcker gärna ögonblicksskildringar i exempelvis historia, vi läste alla banden.

Jag minns slaget vi Lützen där Gustav Adolf II fick en kula i sig.
På kemin strök vi under och lärde oss utantill. Vi gjorde sällan experiment själva utan läraren visade oss.
Om man gör så här händer det här. Punkt slut.

Dagens skola är så analyserande. Varför tror du kungen blev skjuten vem tror du sköt?
Kan du utveckla det intill förbannelse får du MVG.

Vi analyserade inte vi lärde oss.

Många år senare gick jag på FLK (fritidsledarutbildningen) på Kjesäter, där analyserades, filosoferades och diskuterades allt sönder och samman.
Det tog evärderlig tid då det också skapade ifrågasättande in till döden.

Blev vi bättre, blev vi lyckligare? Nej men frustrerade.
I bland väcktes man mitt i nätterna för att analysera något någon kommit på mitt i natten under en fyllefest.
Man vägrade konsekvent göra uppgifter som skulle göras på fritiden, det vi kallar läxor.
Jag minns särskilt en gång då vi skulle läsa boken "Fysisk riksplanering", den var urtråkig och handlade om hur man planerar och bygger bostadsområden. Vi hade läst ämnet under flera månader och gjort studiebesök i bland annat Brickebackens student lägenheter och intervjuat hyresgäster mm
Jag och en tjej till i klassen kom till skolan denna fredag och hade läst boken, alla andra hade det inte. Hela undervisningen den dagen byggde på att man faktiskt läst den boken så vi fick snällt gå ut i solen och läsa den.
En hel dags lektioner till spillo och det fanns ingen tid att ta igen det, det blev inga såna lektioner, vi missade hela den dagen all den undervisning som byggde på boken.

Dyrbar lektionstid gick till spillo helt i onödan, visst det är bra att kunna analysera och utvärdera fakta, men man måste ha en gräns.
Att lära sig kritiskt granskande är bra men jag har inte uppfattat att elever i dag lär sig det.

men det borde de göra, hela nätet är fullt av påståenden som andra gör en vinning av, en sorts falsk nyhetsinformation.
Som igår läste jag att Stefan Löfven skall sänka pensionerna för att invandringen blivit så dyr.
När man kollade upp nyhets källan visade det sig vara Sverige demokraterna.

"Nyheten" var alltså ett sätt att värva röster till nästa val.

Under 2000- talet har skolan monterats ner, undervisningen radikalt förändrats.
Från korvstoppning till hitta det du vill lära dig själv. Fundera och utveckla varför det är så hur det blev så osv....

Men barns hjärnor behöver struktur, de behöver fasta på förhand fastställda uppgifter där svaren är konkreta och ställda utom allt rimligt tvivel.

Inte diffusa frågor där man själv måste fundera på vad frågan egentligen vill ha svar på och själv leta på det på nätet.

Redan där ha en stor del av klassen fallit bort. De som har svårt att läsa förstår inte frågan, de som har koncentrationssvårigheter (vilket är normalt i de lägre åldrarna) och de som är lite klent begåvade.

Kvar finns de som har lätt för sig eller som kommer från akademiska förhållanden.

I samma veva försvann all kring personal från skolan, skolvärdinnor, stöd lärare, speciallärare och de som jobbade med de elever som inte ens kom till lektionerna.

I stället har man fått städerskor som städar skolan på dagtid.
De är de enda som vistas i korridorerna under skoldagen.

Lägg där till att specialpedagoger och elevassistenter nästan försvunnit.

Om klassrummet är en för ostrukturerad plats för en elev så finns det ingen annanstans att gå. korridoren är om möjligt ännu mer kaotisk.

Skolan har blivit stökig och ostrukturerad.
Eleverna har tappat all respekt för vuxenvärlden, vilket hänge ihop med att de inte har närvarande föräldrar.

Barn växer upp ensamma i ett kaos.

Vi har bytt läroplan, jag vet inte hur många gånger, vi har bytt undervisningssätt, lärare, rektorer, skolledning och regering.

Skolan faller sönder.
Varför var ganska klart om man såg Aktuellt i går.

Om full fräs framåt inte fungerar då kan man inte göra ännu mer förändringar.
Det går ju inte att sudda det som blev fel.

Så vad göra?

Eftersom friskolorna lakat ur och knäckt kommunala skolan så borde man dra in stödet till dem, men det tror jag inte går.

Men man kan ta pengar från det stödet och göra den kommunala skolan bättre, framför allt kan man förstatliga skolan igen och göra lärarna till statstjänstemän.
Då blir det samma huvudman.

Stoppa sen nyetableringen av friskolor.
Förbjud uttag av vinster i skola och välfärd.
Kapitalet kommer att dra sig ur då.

Bestäm en läroplan och håll dig till den.
Granska lärarna och de resultat de får.
Jag vet lärare som inte hade mer än två elever i sin klass som fick G.
Det säger en del om hur dålig läraren var, men det var eleverna som fick skiten.

Om en försäljare inte lyckas sälja något får han ingen lön till slut.
Den som inte kan lära ut borde inte få undervisa.

Så bättre lärare, tillbaka till undervisning med korvstoppning, det ger lugnare miljö eftersom alla förstår vad de ska göra.

Förbjud telefoner, godis, tuggummi, keps och all annan skit som stör undervisningen.
Sätt upp kapprum där man kan låsa in sin jacka och så har vi det problemet löst.
Alla elever har böckerna i det klassrum man skall jobba i, inte släpa runt på tunga böcker.
Det är bra med datorer men de är tunga, jag föreslår läsplattor.
Drömmen vore en platta som man inte kan surfa på internet med utan att det på varje skola fanns en kunskapsbank ett intranet där man söker information.

Gör proven enklare, uppgifter förståeliga och ha diskussionerna i klassrummet i stället.
det ska inte va så att man skall hindras från att delta för att man har en svårighet eller har svårt att uttrycka sig.

Lämna sen skolan ifred.
Klara riktlinjer, klara besked hur man når dig och sen ge skolan arbetsro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.