jag

jag

tisdag 5 maj 2015

Muhammed karikatyrer.

Åsiktsfrihet, halleluja.
Tryckfrihet, självklart.
Religionsfrihet, naturligtvis.

Starka beståndsdelar i en demokrati.

Var går gränsen?

Jag anser inte att det är yttrandefrihet eller ens religionsfrihet att rita karikatyrer av Muslimernas helige Muhammed.
Jag tycker det är mobbing av ett helt folk.
Jag tycker det är smaklöst och kränkande.
Jag tycker någonstans att de som ändå gör det får räkna med problem.
Den som ger sig i leken får leken tåla.
Det är inte första och heller inte sista gången någon dör därför att man känner att man måste kränka en folkgrupp.

Jag anser att om det i Islam är förbjudet att avbilda profeten, men gör inte det då.
Varför provocera?
Det kostar oss kristna så lite att respektera det.

Man kan hata muslimer, man kan hata Islam men man ska respektera det.
Man kan tycka vad man vill om Islam men det är en världsreligion som alla andra.
Ingen skulle komma på tanken att rita en Buddha som äter kött.
Man skulle inte utlysa en tävling där man ritar Indier som äter en helig ko.
minns ni uppståndelsen när ece homo släpptes där Jesus målades upp som homosexuell?
Inte så kul eller hur. Å ändå är det ju möjligt att han var homo.
Det är däremot omöjligt att Muhammed är en rondell hund, han har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det, det är bara plumpt.

Varför har man sånt behov av att kränka?
Islam förändras inte för att några dårar ritar av deras profet, snarare tvärt om.

Om vi alla respekterar varann så blir världen bättre.

Jag försvarar inte attentat, eller terrorism, men man är en dåre om man bär bränsle till den eld man vill släcka.
Lämna Muhammed i fred.
Men håll ögonen på dem som är fanatiker, de kan skada oss andra.

Det finns ingen Gud utom Gud och Mohammed är hans profet.
Jag som kristen kan skriva under på det, har inget problem med det.

Vi måste se till det som förenar inte det som söndrar.
De flesta muslimer är fredliga och de är precis som vi.
Gå i Guds frid.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.