jag

jag

söndag 3 februari 2013

Telefon elände.

Detta med mobila telefoner är en gåta för mig.
Först skulle mobilen va så liten som möjligt, sen blir den allt större...
Nu mera har den en storlek som en vanlig bok, men tunnare.

Förr när tekniken låg i sin vagga kunde vi ringa och komma fram till den vi ringde.
Samma med tvn förr var det svart vitt och ibland snöade det men det kunde man acceptera för så var det ju.
Idag är tekniken helt otrolig, men vi kan inte se på tv när det snöar eller regnar.
De som har stor ny tv kan få fyrkantiga rutor i bilden om objektet rör på sig.
Hallå 2013 och vi håller tillgodo med det som ingen skulle accepterat 1967.
Utveckling?

Nu tillbaka till dessa moderna androida telefoner eller vad de nu heter.
Första problemt var när sonens skärm sprack av sig själv när mobilen låg på vardagsrums bordet.
Kostade mig 900 kr.
Sen bröt dottern ihop för sms:en hon fick från sin kille innehöll delar av andra sms han skickat till henne för ett år sedan eller delar av andra sms han skickat till polarna.

" godnatt älskling nu skall jag sova kommer och hämtar dig på ica parkeringen är där om 10 min.. älskling"  det med kursvi stil är delar av ett annat sms. Klart tjejen brötihop.
Det hände flera gånger.
Fel på hans telefon något som jag förstår heter fel på pekfunktionen.
Telefonen väljer själv ut delar av den sparade konversationen och infogar det i sms den just skall skicka.
Undra om Usa:s president vet om det, att sånt kan hända?

Plötsligt en kväll bryter dottern ihop igen, älsklingen har inte svarat på ett enda sms på 6 timmar.
Hon skickar några väl valda ord.
Jag får ett sms från honom som undrar varför hon är så sur.
Dotterns telefon kan bara ta emot sms från andra operatörer än telia.

Vi åker till telia, vi byter simkort, samma problem.
Vi går tillbaka.
Det visar sig att ett sms från älsklingen att stoppat upp hela hennes smskö.
Alla sms från telia står still någonstans i rymden kan förmodas.
Killen på telia ringer ett samtal och problemet är urvärlden...

2013 och du vet inte om det du skickar till en vän är det han får.
Kan andra få sms som är tänkta för någon annan?
Hur vet jag 2013 om det jag skriver hamnar någon annanstans?
Allt verkar ju vara möjligt med dagens telefoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.