jag

jag

onsdag 6 februari 2013

STADSMINISTER

 
Sverige är på glid, som om hjulen inte längre rullar och underlaget är isgata.
Det kallas lågkonjunktur.

Vi ponerar att jag blir vald till stadsminister.Jag är ingenting, bara så ni vet, ingen statsvetare, ingen ekonom, bara lilla jag.
Först skulle jag be om ett kort utdrag av stadsfinanserna.
Vart går pengarna.
Vad har vi i inkomst.

Sen skulle jag stoppa all invandring bums.
Jag skulle ge alla som redan är här full asyl.
Inge fler invandrare förrän vi kan ta hand om dem som vi har.

Jag skulle upprätta ett arbetslöshets register,
där alla som söker ett jobb kan lägga ut sin profil, som i en mini blogg.
Jag skulle också upprätta resurscentrum på alla större orter.
Dit arbetslösa, förtidspensionärer, vanliga pensionärer och vem som kan komma och anmäla sig för jobb.
Dit kunde sen arbetsgivare både Lisa som vill ha rena gardiner och Bengt som behöver en svetsare idag eller kommunen som vill ha några extra par armar till utflykten i äldreboendet.

Jag skulle riva de stora gamla ålderdomshemmen och bygga gruppboenden i markplan för äldre.

Jag skulle upprätta en databank för alla hjälporganisationer där de lägger in vad de har fått in.
Då kan man snabbt få iväg hjälp vid katastrofer.

Jag skulle ompröva allt bistånd.
Istället skulle jag försöka få köpa marken lägren ligger på och bygga enkla hus istället för tält åt flyktingarna, skapa infrastruktur.
Jag skulle börja med mikro gåvor istället för lån.
Jag skulle flytta ner biståndet på individ nivå.
Någon gång såg jag ett program om alla avancerade lastbilar, maskiner mm vi kört ner till Afrika som sen gått sönder och som stod upp rostade i sanden.
Därför att det inte fanns reservdelar.

Jag tror att om Pebe vill starta en systuga i Kenya så är det bättre att jag ger henne alla symaskiner vi har och sen hyr lokalen åt henne.
Köper tyget hon behöver.

När Pebe fått sin rörelse att gå runt behöver jag inte betala någon hyra åt henne och inte köpa tyget.

Då finns det ett slut, men att bara dela ut mat åt svältande utan att ge dem en lösning är inte klokt.
De behöver hjälp att bygga hus, vägar, skolor.
Det får de nu också.
Men sen..
Jag tror dessa människor har idéer och jag tror att om vi ger dem pengar till sina projekt kommer vi längre än om vi lånar dem pengar.
Vi behöver också lära dem hur man odlar i dessa miljöer.
Vi ska driva sjukhus och skolor.

Jag är rädd, men jag kan ju ha fel, att mycket pengar hamnar i fel händer.
Vem betalar alla vapen som används i alla krig?

Jag skulle förbjuda fosterhems placering av barn, istället skulle jag döma föräldrarna till delat föräldraskap.
Ingen som satt barn till världen skall kunna smita undan det, antingen man vill det eller tvingas till det.
Alla barn har rätt att växa upp med sina föräldrar.

Men om föräldrar inte kan ta hand om sina barn så det blir tryggt för barnen, måste en annan vuxen finnas med som buffert.
För dem som absolut inte kan sluta droga skall det finnas behandlingshem där de kan bo med sina barn permanent.

Jag skulle höja socialbidraget till en nivå man kan leva på.
Jag skulle också höja pension och sjukersättning.

Jag skulle ta bort alla asylboenden.
Ingen skall kunna göra sig rik på deras bekostnad.
Att låta ny svenskar bo i ruckel mitt i vägkorsningar i Småland är inte klokt.

På 70-talet kom båtflyktingarna hit, de kom ,fick en lägenhet och en madrass, dagen efter stod de på verkstadsgolvet.
De kunde inte ett ord svenska.

10 år senare blev de arbetslösa, kunde fortfarande ingen svenska, för de hade jobbat.
Nu ville de lära sig svenska.
Det gick inte.
De fick ta studielån.
De som jobbat i 10-20 år och betalat in till vårt socialförsäkringssystem fick inte sin svenskundervisning betald, men de som kom från Somalia och aldrig gjort ett handtag här, de fick det gratis.

Jag har varit på invandrar täta skolor.
Det som slog mig var attityden bland killar och tjejer från andra länder.
De få svenskar som gick på skolan talade ny svenska de också.
Det är INTE integration, det kallas KATASTROF.
Vi tar emot för många invandrare till samma platser.
Vi ger dem inga jobb.

Jag skulle ge invandrare jobb i skolan, som värdinnor/värdar.
Klass stödjare , fler invandrare i skolan skulle lugna ner ungdomarna.
Det finns någon där som förstår dem som kan deras språk.

Av alla de som kommer hit måste ju några ha erfarenhet av skolan på ett eller annat sätt, det skall vi utnyttja.
Samma sak, ge dem jobb som ungdoms stödjare på fritidsgårdar, föreningar och som nattvandrare.
Alla som kommer hit har rätt till arbete och bostad OCH en skälig levnads standard.

Jag anser att ur fattigdom växer hat och kriminalitet oavsett om man är ny svensk eller bott här sen hedenhös.
 
 
Jag skulle vidare ge varje svenskt företag som lämnat Sverige 1 miljon för att flytta tillbaka.
Jag skulle lägga skolorna under staten igen och göra lärarna till stadsanställda.
Jag skulle göra den svenska skolan så bra att friskolorna dog ut.

Jag skulle göra samma sak med äldrevården, sjukvård, tandvård mm.
Jag skulle införa gratis buss till jobbet.

Jag skulle uppmuntra kooperativ på landsbygden.
Jag skulle skattebefria bönder med små enheter.
För jag vill äta Svenskt kött, svenska grönsaker och dricka svensk mjölk.
Jag vill ha en levande landsbygd.
Små företagare men en eller två anställda eller familjeföretag skulle få lägre skatt.
 
Och allt detta går naturligtvis emot allt vad EU vill, då skulle jag gå ur EU.
Det kan aldrig vara klimatsmart att frakta mat och djur över halva Europa.
Det är dessutom ren djurmisshandel.

Jag skulle göra transporter via järnväg billigare än med lastbil.
Så jag skulle bygga ut järnvägsnätet.
Jag skulle bygga fler kooperativa gårdar, fler bostäder på landet.
Jag skulle riva stora skolor och bygga små istället.

Alla barn skulle få undervisning på sin nivå.
Det skulle finnas fler klasser för barn med autism och ADHD/ADD.
Även på gymnasiet och universitetet.
Det skulle finnas särskilda undervisningsgrupper för barn med autism på yrkesgymnasierna.
Lärlingsutbildningen skulle vara just en sådan, inte en kurs där man tvingas läsa in på någon vecka vad andra läst på månader under den tid man varit lärling.
 
 Kanske är detta galet, rasistiskt, en ren utopi eller så skulle det funka.
Vad tror du?
jag tror på att inkludera människor inte exkludera dem.

Jag tror på ett vi.

Idag är vi så många som står kvar på perrongen när moderaternas politik exkluderat oss, vi har ingen biljett till välfärdståget. 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.