jag

jag

måndag 11 februari 2013

Gymnasieskolan

De sa på nyheterna att det kanske är på G att göra gymnasieskolan obligatorisk.
Det tycker jag är jätte bra!

Men läste att någon tycket tvärt om, och han poängterade att alla inte passar för studier.
Men så vitt jag vet är det ingen som sagt att alla gymnasieplatser måste vara teoretiska.

Jag tycker att det är bra.
För att:

1. Om gymnasiet är obligatoriskt, så MÅSTE de hjälpa alla barn som går där.
Man kan inte säga, att ett barn med inlärningsproblem inte kan få stödundervisning.
Man kan heller inte strunta i alla barn med diagnoser.
Man måste då ha små undervisningsgrupper för autister på alla linjer.
och det är bra för dessa barn.

2.  Om gymnasiet är obligatoriskt måste lärlingsutbildningen fungera för dem som väljer den.
Man måste helt enkelt ta ansvar för ALLA elever.

3. Om gymnasieskolan är obligatorisk kan man ställa större krav på undervisningen och på skolorna.
Dessutom kommer flera friskolor inte kunna leva upp till förväntningarna och kraven.
Vilket gör att många vintsdrivande företag i branchen sållas bort av sig själva.

4. Jag antar att elevpengen följer med och det är också bra.


Jag tänker som så att om det finns barn som absolut inte överlever mer undervisning i klassrummet, så måste samhället ta ansvar för dessa.
I dag faller de mellan stolarna.
Barn som inte går in på gymnasiet får inga jobb.
De blir stugsittare.

Jag tänker att man kan ordna praktikgymnasium, man läser  och  sen går man ut på olika praktikplatser
man kan varva studier med praktik, denna utbildning kan vara förlängd, dvs 4-6 år.
Sista åren praktiserar man med det man vill jobba med.

För alla som misslyckats i skolan bör det finnas ett upphämtnings år, där man läser in bara det man missat. Om man nu inte vill gå praktikprogrammet.

Varje skola skall vara skyldig att ge varje elev stödundervisning, varje dag.
Exempelvis så är sista timmen varje dag återhämtnings tid, olika ämnen läses i olika klassrum över hela skolan.

Duktiga elever kan på denna timme läsa exempelvis svenska, engelska eller matte på universitets nivå istället.
Eller om man går ett yrkesprogram så kan ju extra tiden ligga på något sånt ämne man kan behöva.
Går man häst kan ju extrakursen vara hovslagarutbildning eller vetrinär medicin.

Jag tänker också att många prov kan vara praktiska istället för teoretiska.
Man bedöms hur lämplig man är och hur bra man utför jobbet.
Det är guldvärt för en arbetsgivare, det säger mer än betyg på vad du fått ner på ett papper.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.